بانک‌های ژاپنی در راه تهران

0
151

به عنوان دیپلماتی که سال ها نماینده ایران در توکیو بوده به خصایص ژاپنی‌ها واقف است. می گوید آنها بازار کم‌سود اما طولانی مدت را به بازار پرسود ولی کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند.

همچنین شرکت های ژاپنی بدون تبلیغات و هیاهو زمینه های سرمایه گذاری در کشورمان را رصد می کنند و زیرساخت های لازم مانند بانک و اعتبارات لازم را بررسی و با فراهم شدن همه شرایط آن گاه خبر از شروع همکاری هایشان می دهند.

مثل خبر نهایی شدن خط اعتباری 10میلیارد دلاری توکیو و تاسیس بانک‌های ژاپنی در ایران که قرار است به زودی و هم‌زمان با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نهایی شود.

همکاری در زمینه ایمن سازی نیروگاههای هسته ای و سایر تعاملات در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و اعتماد سازی در این زمینه جزء همکاری های آتی تهران_توکیو است که در حال حاضر در دست بررسی و رسیدگی هستند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به برنامه های ژاپنی ها برای ورود به بازار ایران گفت: ژاپنی‌ها شیوه خاصی برای تعامل خود با سایر کشورها دارند و برای ورود به بازار ایران نیز عملکردشان نسبت به سایر کشورها متفاوت است. به طور کلی آنها هیچ‌گاه بدون بررسی گسترده و همه جانبه وارد بازار کشوری نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا با وجود اینکه ژاپنی‌ها شاهد استقبال زیاد از بازار ایران هستند ولی دستپاچه و نسنجیده عمل نمی‌کنند.

امضای توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران ژاپن

نظرآهاری با بیان اینکه ژاپنی ها برای سرمایه گذاری در یک کشور ابتدا زیرساخت های مناسب کار را بررسی و فراهم می کنند، افزود: آنها برای سرمایه گذاری در کشور ما نیز به این نکته توجه کردند که ایران عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) و همچنین سایر سازمان‌های مهمی که در چارچوب قواعد آن تجارت جهانی انجام می‌شود، نیست و به همین دلیل توافقنامه دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری با ایران را امضا کردند.

وی ادامه داد: این توافقنامه در سفر اخیر دکتر علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد کشورمان به امضای او و “فومیو کیشیدا” وزیر امور خارجه ژاپن رسید که از این پس سند بسیار مهمی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشورمحسوب می‌شود.

نظرآهاری با تاکید براینکه در کل روابط رسمی هشتاد و شش ساله بین تهران_توکیو توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران ژاپن سومین معاهده‌ای است که دو کشور مشترکاً امضا می‌کنند، خاطرنشان کرد: اولین معاهده بین تهران و توکیو به پنجاه سال پیش بازمی گردد که یک سند تعامل فرهنگی بود، چند سال پیش هم سندی مربوط به انتقال محکومین به حبس به امضای دو کشور رسید. در حقیقت سند همکاری های اقتصادی و تجاری سومین معاهده امضا شده بین مسئولین ایران و ژاپن و اولین توافقنامه اقتصادی دو کشور است که اخیرا امضا شد و در حال حاضر هم باید در مجلس دو کشور به تصویب رسیده تا لازم‌الأجرا شود.

زمینه سازی ژاپنی ها برای ورود به بازار ایران

سفیر کشورمان در توکیو از آغاز زمینه‌سازی ژاپنی‌ها برای گسترش همکاری ها با ایران خبرداد و گفت: امضای چنین اسناد بالادستی از سوی شرکت‌ها و سرمایه‌ گذاران ایرانی و ژاپنی حمایت و مراودات دو کشور را تسهیل می‌کند و از آن جمله می توان به تخصیص خط اعتباری10میلیارد دلاری ژاپن برای تعامل با ایران اشاره کرد .

امضای توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین تهران_توکیو و تخصیص خط اعتباری 10 میلیارد دلاری مهمترین اقدامات ژاپن برای برقرار تعامل با تهران در پسابرجام است. این دو اقدام جهت توسعه همکاری های دو کشور در شرایط جاری صورت گرفت و در خصوص نحوه بهره برداری و اجرای این خط اعتباری بین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران، وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوط به دو کشور نیز هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین ژاپنی‌ها در حوزه خودرو،‌ انرژی و محیط زیست نیز بررسی‌های خود را انجام داده و به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 تخصیص خط اعتباری10میلیارد دلاری ژاپن برای تعامل با ایران

وی تاکید کرد که شرکت های ژاپنی بدون تبلیغات و هیاهو زمینه های سرمایه گذاری در کشورمان را رصد می کنند و افزود: شرکت‌های خارجی که به ایران می‌آیند باید با خود سرمایه وارد کشور کنند تا بتوانند پروژه ها را با طرف ایرانی آغاز و از سود آن منتفع شوند؛ اما ژاپنی‌ها بدون انجام تبلیغاتی مانند آنچه سایر کشورها انجام می دهند، به صورت حساب شده برای ایجاد یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری با ایران اقدام کرده و در همین راستا هم یادداشت همکاری (MOC) بین تهران و توکیو در سفر وزیر اقتصاد به ژاپن امضا شد.

نظرآهاری ادامه داد: ژاپنی‌ها توجه ویژه‌ای به خط اعتباری 10 میلیارد دلاری که برای پروژه‌های دو طرف در نظر گرفته شده است دارند و نکته قابل توجه این است که تخصیص این خط اعتباری تشریفات زیادی لازم ندارد و به زودی محقق خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان امضای توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین تهران_توکیو و تخصیص خط اعتباری 10 میلیارددلاری را مهمترین اقدامات ژاپن برای برقرار تعامل با تهران در پسابرجام دانست و گفت: این دو اقدام جهت توسعه همکاری های دو کشور در شرایط جاری صورت گرفت و در خصوص نحوه بهره برداری و اجرای این خط اعتباری بین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران، وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوط به دو کشور نیز هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین ژاپنی‌ها در حوزه خودرو،‌ انرژی و محیط زیست نیز بررسی‌های خود را انجام داده و به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

تاسیس بانک های ژاپنی به زودی در ایران

به گزارش ایسنا؛ نظرآهاری با بیان اینکه مراودات بین بانکهای بزرگ دو کشور با “ین” در حال حاضر عادی شده است، خاطرنشان کرد: تأسیس شعب بانک‌های ژاپنی در ایران از دیگر اقدامات این کشور برای فراهم کردن زمینه‌ های همکاری با ایران در آینده است؛ چرا که آنها خواهان ورود شرکت‌های خود به بازار ایران هستند و نمی‌خواهند تجار و شرکت‌هایشان برای انتقال پول و حمایت از سرمایه‌های خود در ایران با مشکل روبرو شوند.