بالا رفتن سرعت پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با نابیناکردن چشم‌های آژانس

0
149

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه 31 تیر، در گفت‌وگوای گفت که برنامه اتمی جمهوری اسلامی به سرعت پیش می‌رود و آژانس «دید بسیار کمی» بر آنچه در حال وقوع است، دارد.

جمهوری اسلامی در ماه ژوئن در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس که به این کشور توصیه می‌کرد به تعهدات خود بازگشته و با پاسخ به سوالات آژانس، همکاری خود را از سربگیرد، بخش بزرگی از تجهیزات اساسی و نظارتی آژانس که بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی نصب شده بود، را از مدار خارج کرد.

گروسی در آن زمان گفت که این اقدام جمهوری اسلامی می‌تواند «ضربه مهلکی» به شانس احیای توافق وارد کند. او تاکید کرد برای انعقاد هرگونه توافقی، آژانس باید دقیقا بداند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا کجا پیش رفته و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور به چه سطحی رسیده است.

الربیه به نقل از روزنامه اسپانیایی ال پائیس نوشت؛ او با اشاره به از کار انداختن دوربین‌های نظارتی آژانس توسط جمهوری اسلامی اظهار داشت: «نکته اصلی این است که تقریباً پنج هفته است که من نظارت بسیار محدودی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که با سرعت پیش می‌رود داشته‌ام، و بنابراین، با وجود این دوره نابینایی اجباری، اگر توافقی وجود داشته باشد، بازسازی پازل این موضوع برای من بسیار دشوار خواهد بود.»

مدیر کل آژانس در ماه ژوئن به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که اگر وقفه‌ای که این کشور در نظارت آژانس ایجاد کرده بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد، این نهاد دیدبان دیگر نخواهد توانست از جهت فنی، گزارش دقیقی از روند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌دست دهد.

قدرت‌های غربی هشدار می‌دهند که جمهوری اسلامی به‌سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به ساختن سلاح هسته‌ای است. جمهوری اسلامی این تمایل را رد می کند.

گروسی در ادامه تاکید کرد «آژانس نیاز به بازسازی یک دیتابیس دارد که بدون آن هر توافقی بسیار شکننده خواهد بود، چراکه اگر ما ندانیم چه چیزی وجود دارد، چگونه می‌توانیم تعیین کنیم که چه مقدار از مواد را باید خارج کنیم، و چه تعداد سانتریفیوژ را بدون استفاده باقی بگذاریم؟»