باستان‌شناسان قدیمی‌ترین نمونه انسان دچار سرطان را کشف کردند

0
128

باستان‌شناسان بریتانیایی اسکلتی باستانی را یافته‌اند که به گفته آنها قدیمی‌ترین نمونه کامل یک موجود انسانی مبتلا به سرطان منتشرشده است.

پژوهشگران در دانشگاه دورهام و موزه بریتانیا شواهدی بر وجود تومورهایی را در سراسر یک اسکلت ۳۰۰۰ ساله یافت شده در قبری در سودان کنونی در سال ۲۰۱۳ پیدا کردند

آنان با تجزیه و تحلیل این اسکلت با استفاده از رادیوگرافی و میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ توانستند تصویر واضحی از ضایعاتی روی استخوان‌ها را به دست آورند که نشان می‌داد این سرطان انتشار یافته و باعث ایجاد تومورهای در استخوان‌های ترقوه، تیغه‌های شانه، بخش بالایی بازوها، مهره‌ها، لگن و استخوان‌های ران شده است.

مایکلا بایندر، دانشجوی PhD دانشگاه دورهام سرپرست این پژوهش که کار کاوش و معاینه اسکلت را به عهده داشت، گفت: «شناختی که از بازمانده‌های باستانی انسانی مانند این اسکلت به دست می‌آید می‌تواند به درک سیر تحول و تاریخچه بیماری‌ها کمک کند.

او افزود: «تجزیه و تحلیل ما نشان داد که شکل ضایعات کوچک روی استخوان‌ها در این اسکلت تنها ممکن است به علت سرطان بافت نرم ایجاد شده باشد… هر چند که ناممکن است منشا دقیق این سرطان از طریق این استخوان‌ها تشخیص داد.»

علیرغم اینکه سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیای امروز است، تقریبا اثری از این بیماری در مقایسه با سایر بیماری‌ها تقریبا در سوابق باستان‌شناختی وجود ندارددر نتیجه این نظر مطرح شده است که سرطان‌ها عمدتا ناشی از سبک زندگی مدرن هستند و مربوط به دوران فعلی است که افراد طول عمر بیشتری می‌کنند.

بر اساس گزارش «سازمان پژوهش سرطان» وابسته به سازمان جهانی بهداشت شمار موارد سرطان در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۴ میلیون مورد در سال رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در ۲۰ سال آینده به ۲۲ میلیون مورد افزایش یابد.

اما یافته‌های جدید در این اسکلت بیانگر آن است که سرطان منحصر به دوران مدرن نیست، و در دره رود نیل حتی در ایام باستان نیز وجود داشته است.

بایندر گفت این کشف می‌تواند به دانشمندان در جستجوی علل زمینه‌ای سرطان در جمعیت‌های باستانی کمک ‌کند و شواهد تازه‌ای درباره تحول سرطان در دوران گذشته به دست دهد.

به گزارش همشهری ؛ این اسکلت مربوط به مردی بزرگسال است که در هنگام مرگ ۲۵ تا ۳۵ سال داشته است. این اسکلت در یک محل باستان‌شناختی در «عماره غرب» در سودان شمالی در دره نیل در فاصله ۷۵۰ کیلومتری پایین‌دست شهر خرطوم کشف شده است.