بازگشت نادری به ایران پس از ۲۶ سال

1
430

چند روز پس از نمایش نسخه بهسازی‌شده «آب، باد، خاک» از تلویزیون، اکران عمومی آخرین ساخته امیر نادری در ایران می‌تواند بهترین خبر برای دوستداران سینمای خالق «دونده» و «تنگسیر» باشد.

نزديك به 3دهه از مهاجرت فيلمساز جنوبي از ايران مي‌گذرد و در تمام اين سال‌ها حسرت نمايش عمومي فيلم‌هاي او بر دل علاقه‌مندان سينما مانده بود؛ حسرتي كه به لطف گروه هنر و تجربه شايد در بيست و ششمين سالگرد هجرت بي‌بازگشت نادري به پايان برسد و «كوه» او در همين تهران و ديگر شهرهاي گوشه و كنار ايران روي پرده برود. گفته مي‌شود پروانه نمايش فيلم صادر شده و تا چند هفته ديگر اكران مي‌شود.

كوه كه در بلندي‌هاي 2500متري ايتاليا ساخته شده، نخستين بار در دنيا سال گذشته در بخش خارج از مسابقه هفتاد و سومين دوره جشنواره ونيز به نمايش درآمد. فيلم محصول مشترك ايتاليا، آمريكا و فرانسه است و آندريا سارتورتي، كلوديا پوتنتسا، زك زنگليني و آنا بونايتو نقش‌هاي اصلي آن را ايفا كرده‌اند. كوه ماجراي مردي را روايت مي‌كند كه مي‌كوشد آفتاب را به روستاي خود بازگرداند. او همراه همسر و پسرش درگير جنگي هميشگي با طبيعت است و…

نادري پيش از ساختن نخستين فيلم ايتاليايي‌زبان خود در اروپا، معمولا در آمريكا و كانادا فيلم مي‌ساخت. او كه چهره‌اي محبوب در جشنواره‌هاي معتبر است، 26سال پيش و پس از توقيف آب، باد، خاك، ايران را به مقصد آمريكا ترك كرد و آنجا روي صندلي كارگرداني نشست. «منهتن با شماره» و «وگاس؛ براساس يك داستان واقعي» مهم‌ترين فيلم‌هاي او در دوران مهاجرت هستند كه البته به اندازه دونده، «سازدهني»، تنگسير و «خداحافظ رفيق» ديده نشدند.

به گزارش همشهري، كوه، فيلمي 105دقيقه‌اي است كه به‌احتمال فراوان با كمترين مميزي ممكن در زادگاه نادري روي پرده سينماهاي گروه هنر و تجربه مي‌رود. نادري اين پروژه را با بودجه يك ميليون و 200هزار يورويي در ايتاليا مقابل دوربين برد و پس از رونمايي در جشنواره ونيز، پاييز سال گذشته در سرزمين چكمه‌اي اروپا به نمايش عمومي درآورد. كوه پيش از اين در جشنواره‌هاي بوسان سال گذشته و مونيخ و كارلووي‌واري امسال هم شركت كرده است.

1 نظر

  1. اشتباه ميكنيد، نادرى پس از توقيف دو فيلم “جستجوى ١” و ” جستجوى ٢” ايران را ترك كرد . چون او پك فيلمساز است و ميخواست بتواند آنچنان كه او ميخواهد فيلم بسازد نه آنچنان كه از او ميخواهند.

نظرات بسته است