بازگشت مری پیکفورد پس از 80 سال

0
191

یک فیلم کوتاه با بازی مری پیکفورد بازیگر معروف سینمای صامت که چندی پیش کشف و بازسازی شد، برای عموم نمایش داده می‌شود.

 مری پیکفورد بازیگر سینمای صامت اولین بار در فیلم “اولین سوءتفاهم آنها” در سال 1911 ظاهر شد اما از این فیلم نسخه‌ای در فهرست آثار موجود از پیکفورد در فهرست تاریخ‌نگاران که در پی ثبت مستندات کاری او بودند، موجود نبود.

تنها نسخه موجود از این فیلم توسط پیتر ماسی نجار در سال 2006 در یک انبار غله کشف شد. پیتر ماسی این فیلم را در کنار 6 حلقه فیلم دیگر در نیوهمپشایر پیدا کرد. این انبار زمانی برای اردوگاه تابستانی پسرها به کار می‌رفت و گمان می‌رود آخرین بار در آنجا برای بچه‌ها به نمایش درآمده باشد.

این نجار که مدتی فیلم ها را نزد خود نگه داشته بود سرانجام آنها را به کالج ایالتی نزدیک خانه اش اهدا کرد و در آنجا بود که کارشناسان مدتها برای تعیین هویت این فیلم ها کار کردند.

پیکفورد وقتی 18 سال داشت در این فیلم بازی کرد. این فیلم 10 دقیقه ای و درباره مبارزه یک زن با همسرش است.

به گفته لئونارد مالتین تاریخ‌نگار فیلم، لیستی از همه فیلم‌های مری پیکفورد موجود بود اما از این فیلم در میان فیلم‌های موجود نمونه‌ای وجود نداشت. او می‌گوید پیدا شدن این فیلم مانند پیدا شدن یک قصه منتشرنشده از مارک تواین است.

به گزارش  مهر به نقل از بی.بی.سی،هویت این فیلم 35 میلیمتری توسط کریستال اشمیت متخصص آثار پیکفورد تایید شده است.

پیکفورد در سال 1892 در تورنتوی کانادا متولد شد و اسم واقعی‌اش گلدیس لوییس اسمیت بود. او از پنج سالگی پس از درگذشت پدرش برای کار به تئاتر فرستاده شد و در 15 سالگی راهی برادوی شد. در آنجا او با گریفیث آشنا و به زودی به ستاره مورد علاقه او بدل شد و تنها در سال 1909 در بیش از 40 فیلم کوتاه ظاهر شد.

پس از این که مخاطبان برای اولین بار نام او را در فیلم “اولین سوء تفاهم آنها” دیدند، او به شهرت رسید و سرانجام دو جایزه اسکار دریافت کرد. او که ستاره فیلم‌های چارلی چاپلین هم شد، در سال 1920 با داگلاس فیربنکس ازدواج کرد. وی از سال 1933 از بازی در سینما اعلام بازنشستگی کرد و سال 1979 درگذشت.

کتابخانه کنگره آمریکا اکنون قصد نمایش مجدد این فیلم را دارد.