بازگشت ارژنگ داوودی به سالن 12 زندان رجایی شهر و بی خبری از افشین بایمانی

0
248

دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در سالن 12 رجایی شهر کرج، پیش‌تر به بند انفرادی سپاه منتقل شدند، اکنون ارژنگ داوودی به سالن 12 بازگردانده شده ولی از سرنوشت افشین بایمانی خبری در دست نیست.
بنا به گزارش رسیده از گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ارژنگ داوودی و افشین بایمانی که از روز یک‌شنبه 28 دی‌ماه سال جاری، به بند سپاه زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند، امروز شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۳، پس از گذراندن یک ماه و 5 روز تحمل حبس انفرادی در بند سپاه، به سالن 12 این زندان بازگردانده شد. همچنان از وضعیت و سرنوشت افشین بایمانی دیگر زندانی سیاسی، خبری در دست نیست.
ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی در ایران به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده و این حکم در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدید نظر است.
گفته شده شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج به وحید مشکانی فراهانی، وکیل مدافع ارژنگ داوودی، روز ۳۱ تیرماه سال جاری، اطلاع داده که موکل او، به اتهام «محاربه از راه ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام محکوم شده است .
ارژنک داوودی آبان‌ماه ۱۳۸۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. اتهام‌های اصلی وی راه‌اندازی و تاسيس «جنبش آزادی ايرانيان» و «کنفدراسيون دانشجويان ايرانی» عنوان شده است. همچنین اتهام‌های ديگری همچون نوشتن «مانيفست ضد نظام جمهوری اسلامی»، «توهين به رهبر» و «بنيانگذار جمهوری اسلامی و مسئولان نظام و روحانيان»، «توهين به مقدسات»، و همکاری با خبرنگار کانادايی، جين کوکان، برای ساخت فيلم مستند «ايران ممنوع» و «همکاری با سازمان مجاهدین خلق» نيز در پرونده ارژنگ داوودی وجود دارد.
این معلم زندانی از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زندان‌های مختلفی از جمله، زندان‌های اوین، اهواز، بندرعباس و گوهردشت کرج به سر برده است.
دیگر زندانی سیاسی افشین بایمانی، در سال ۱۳۷۹ هنگامی که با برادرش به استان خوزستان عازم سفر بود، در یک ایستگاه بازرسی میان راه در حالی که توقف کرده بودند، از سوی ماموران امنیتی به گلوله بسته شدند. برادرش مهدی بایمانی بر اثر این حمله، جان باخت و افشین نیز زخمی شد.
مامورین وزارت اطلاعات وی را دستگیر و به بازداشتگاه‌ اطلاعات منتقل کردند، وی در این مدت بازجویی و شکنجه شد. سپس همسر باردارش نیز دستگیر و برای زمانی طولانی در بازداشت نگه داشته شد.
افشین بایمانی در ۱۵ شهریورماه ۱۳۷۹، به اتهام «کمک به فرار برادر خود مهدی بایمانی» بازداشت و به اعدام محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید، اما پس از ۶ سال، حکم وی به حبس ابد کاهش یافت. وی هم‌اکنون در حال گذراندن چهاردهمین سال از حبس خود است.
فعالان حقوق بشر و برخی از هم‌بندی‌های افشین بایمانی گفته‌اند وی همچنان در انفرادی‌های بند سپاه زندان رجایی شهر کرج است و احتمال دارد که اتهام‌ها و احکام جدیدی برای وی ساخته شود.