بازسازی پوست واقعی با تمامی اجزای حیاتی‌اش

0
203

دانشمندان ژاپنی با موفقیت توانستند پوست کشت داده شده‌ و زنده‌ای مجهز به پیاز مو و غدد ترشح‌کننده را به بدن یک موش پیوند بزنند.

دانشمندان با استفاده از سلول‌هاي بنيادين به دست آمده از بزاق موش موفق به كشت دادن پوستي چند لايه‌اي شدند و علاوه بر آن توانستند فوليكول مو و غدد عرق را نيز درون پوست ايجاد كنند.

زماني كه اين پوست كشت داده شده به بدن موشي با سيستم ايمني تضعيف شده پيوند زده شد، به خوبي با بدن موش پيوند خورد تا حدي كه پيازهاي مو فعال شده و مو روي بدن موش رشد كرد. به گفته دانشمندان اين موفقيت را مي‌توان طي پنج تا 10 سال آينده در قالب انساني ارائه كرد.

دانشمندان اميدوارند اين سيستم جديد بتواند به تدريج به ايجاد پوستي حقيقي منجر شود كه مي‌توان از سلول‌هاي بنيادين قربانيان سوختگي‌هاي شديد آن را كشت داده و دوباره به بدن آنها پيوند زد.

اين رويكرد نسبت به ديگر روش‌هاي كنوني كشت و پيوند از برتري‌هايي برخوردار است، زيرا اين تكنيك‌ها پوست را بدون اجزاي بيولوژيكي و عملكردي كه از آن انتظار مي‌رود، ايجاد مي‌كنند. از اين تكنيك جديد همچنين مي‌توان براي توليد نمونه‌هاي پوستي واقع‌گرايانه براي انجام آزمايش‌هاي دارويي و محصولات زيبايي استفاده كرد تا به اين شكل آزمايش روي حيوانات متوقف شود.

به گفته تاكاشي تي‌سوجي از نويسندگان ارشد مقاله اين پژوهش، روياي رشد دوباره اندام‌هاي شخصي‌سازي شده درحال واقعي شدن است، به گفته وي تا به امروز توليد پوست‌هاي مصنوعي به واسطه اين حقيقت كه پوست،‌اجزاي مهمي مانند فوليكول‌هاي مو و غدد ترشح‌كننده خود را در حين بازسازي از دست مي‌داد، به چالش كشيده شده‌بود، اما تكنيك جديد مي‌توان نمونه‌اي كاملا مشابه از پوست را بازسازي كرد. به اين شكل،‌ دانشمندان بيش از هميشه به روياي كشت دادن اندامي حقيقي در آزمايشگاه نزديك شده‌اند.

 براساس گزارش همشهری به نقل از BBC، دانشمندان اين پروژه را با استخراج سلول‌هاي بنيادين از لثه موش و تبديل آن به سلول‌هاي بنيادين جنيني القاشده آغاز كردند. اين تكنيك محبوب و كارامد در مطالعات سلول‌هاي بنيادين در سال 2006 ابداع شد كه براساس آن سلول‌ها با استفاده از محلول‌هاي شيميايي به فازهاي پيشين خود باز مي‌گردند. سلول‌هايي كه از اين روند به دست مي‌آيند،‌درست مانند سلول‌هاي جنيني مي‌توانند بارها و بارها تقسيم شده و به مسيرهاي رشدي هدايت شوند كه آنها را به اندام‌هاي مختلف تبديل مي‌كند.بزرگترين دستاورد اين گروه موفقيت آنها در توليد پوستي چند لايه‌است.