بازسازی فسیل «مونالیزای دایناسورها»

0
713

باستان‌شناسان که چندی پیش موفق به کشف فسیل دایناسوری 110 میلیون ساله شده بودند، با بررسی‌های بیشتر روی آن دریافته‌اند که این موجود چهار پا داشته و به اندازه یک تانک بوده است.

فسیل این دایناسور چهارپا چنان صحیح و سالم باقی مانده است که شبیه به یک مجسمه است. دایناسور 110 میلیون ساله از زره خاردار خود در نبردها و جذب جفت استفاده می‌کرده است.

به گفته دانشمندان فسیل تازه کشف شده، در نوع خود سالم‌ترین فسیلی است که تاکنون پیدا شده است و حالا دانشمندان می‌توانند پرده از رازهای سر به مهر «نودوسور» بردارند.

636479825732622977

فسیل این دایناسور در سال 2011 در شهر مک‌موری ایالت آلبرتا کشف شد. معمولا تنها استخوان‌ها و دندان‌های یک دایناسور به صورت کاملا سالم و دست‌نخوره پیدا می‌شوند اما فسیل این دایناسور کاملا صحیح و سالم باقی مانده است و بیشتر شبیه به یک مجسمه است تا فسیل.

به گفته دانشمندان مرگ سریع و نحوه سریع مدفون شدن این دایناسور زیرآب باعث شده است که پوست و استخوان‌های آن کاملا سالم باقی بمانند.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که این جانور 110 میلیون ساله از خارهای روی پوست زرهی خود در نبرد و جفت‌گیری استفاده می‌کرده است.

636479825698872927

محققان متوجه شده‌اند که این دایناسور کرگدن مانند، ستونی از برجستگی‌های خارمانند در امتداد گردن و شانه‌هایش داشته است که احتمالا برای جذب جفت از آن استفاده می‌کرده است.

محققان موزه سلطنتی تیرل این فسیل را پیدا کردند و آن را «Borealopelta markmitchelli» نام‌گذاری کرده‌اند. دانشمندان لقب «مونالیزای دایناسورها» را به این دایناسور 110 میلیون ساله داده‌اند.

پژوهشگران با بررسی بقایای این دایناسور اطلاعات بیشتری درباره نحوه زندگی این جانور کشف کرده‌اند. آنها متوجه شدند که شکل صفحات زرهی پوست این دایناسور در نقاط مختف بدن آن باهم فرق دارند؛ خارهای جلوی بدن این دایناسور به طور قابل توجهی بزرگ‌تر است و رشد بیشتری داشته است.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، به گفته دانشمندان خارهای موجود روی شانه‌های این دایناسور شبیه به شاخ‌های گاو است. گروه تحقیقاتی دریافتند که غلاف‌هایی از پروتئین کراتین در اطراف صفحات زرهی پوست این دایناسور وجود دارد که حجم و طول خارهای را بیشتر می‌کند.