بازداشت ۱۷ شهروند بهایی در سه شهر ایران طی یک ماه

0
335

یک منبع آگاه از بازداشت ۱۷ شهروند بهایی در سه شهر بهارستان، شیراز و کرج خبر داد. به گفته این منبع هفت بهایی در شهر بهارستان از استان اصفهان، شش نفر در شیراز و چهار نفر در کرج از سوی ماموران وزارت اطلاعات در طی شهریور ماه تا اول مهر ۱۳۹۷ بازداشت شدند. همچنین به گفته این منبع مطلع اتهام آنها هنوز مشخص نشده است.

براساس اطلاعات این منبع آگاه، هفت بهایی روز یکشنبه اول مهرماه در شهر بهارستان استان اصفهان از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. همچنین چهار بهایی در کرج در تاریخ ۲۵ شهریور ماه بازداشت شدند. این منبع با اظهار بی‌اطلاعی از زمان دقیق بازداشت شش نفر بهایی در شیراز گفت بازداشت همگی آنها در طی ماه شهریور اتفاق افتاده است اما «می‌دانیم پس از بازداشت به بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل شده و هنوز در‌ آنجا به سر می‌برند.»

به گفته این منبع خانه همگی آنها از سوی ماموران وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفته و وسایل شخصی‌شان از جمله موبایل و لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز توقیف شده است.

نام هفت بهایی که در شهر بهارستان اصفهان بازداشت شدند عبارتند از بهاره ذینی، سپیده روحانی، افشین بلبلان، میلاد دوردان، انوشه راینه، فرهنگ صهبا و فوژان رشیدی. نامه چهار بهایی دستگیر شده در شهر کرج عبارتند از: پیمان معنوی، کیانوش سلمان زاده، مریم غفارمنش و جملیه پاکرو. همچنین نام شش بهایی بازداشت شده در شیراز عبارتند از: نوید بازماندگان، بهاره قادری، سودابه حقیقت، الله سمیع زاده، نورا مرادیان و احسان محبوب راه‌وفا.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ دایان علایی سخنگوی جامعه جهانی بهاییان در خرداد ۹۷ خبر از بازداشت شهروندان بهایی در استان‌های مختف ایران در طی اردبیهشت ۹۷ داده بود. براساس گفته‌های آن زمان خانم علایی، شش بهایی در سه شهر مختلف بازداشت شده بودند. اما چهار ماه پس از آن بازداشت‌ها، مجددا وزارت اطلاعات اقدام به دستگیری شهروندان بهایی کرده و این بار با آمار بیشتری.