بازداشت کامران ایازی و مریم شریعتمداری در شهر ری در جریان یک تجمع مسالمت‌آمیز مردمی

0
363

منابع مطلع از بازداشت حدود ده شهروندان در شهر ری و محل کشف مومیایی منتسب به رضاشاه در روز پنجم اردیبهشت خبر داده‌اند. هویت دو تن از بازداشت شدگان به نام‌های کامران ایازی، زندانی سیاسی سابق و مریم شریعتمداری از دختران خیابان انقلاب احراز شده ولی نام سایرین هنوز مشخص نیست.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که در پرونده اعتراض مریم شریعتمداری به حجاب اجباری وکالت او را به عهده دارد، گفت موکلش روز پنجم اردیبهشت ۹۷ بدون حکم قضایی، با اعمال خشونت و استفاده از دستبند و چشم‌بند در شهرری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نسرین ستوده گفت بازداشت موکلش با خشونت و توهین‌آمیز بوده است: «مادر مریم شریعتمداری با من تماس گرفت و گفت مریم را روز پنجم اردیبهشت در شهر ری به شکل خیلی بدی و با خشونت بازداشت کردند و با دستبند و چشم‌بند به جای نامعلومی منتقل کردند و تا حالا هم تماس نگرفته.»

نسرین ستوده گفت مادر مریم شریعتمداری نیز روز پنجم اردیبهشت، به دلیل اعتراض به بازداشت دخترش بازداشت شده اما پس از ساعاتی آزاد شده است.

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله و دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، چهارم اسفند ماه  ۹۶ نیز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شد و پس از آزادی به قید وثیقه، در دادگاه نخست به یک سال زندان محکوم شد.

تجمع تعدادی از شهروندان در شهر ری پس از آن صورت گرفت که اخباری مبنی بر کشف جسد مومیایی شده رضا پهلوی، شاه اسبق ایران در شهرری و  منتشر شد. طبق اخبار پراکنده رسانه‌های ایران این مومیایی در حرم شاه عبدالعظیم در شهرری و در محل قبر شاه اسبق ایران و در حال تخریب ساختمان با لودر کشف شده است. محل دفن رضا پهلوی، یک نظامی که بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۳۲۰ در ایران پادشاه بود، پس از انقلاب اسلامی از سوی اسلامگراهای تندرو تخریب شد.

یک شاهد عینی که روز پنجم اردیبهشت در شهر ری حضور داشته گفت پلیس با ضرب و شتم حاضران در اطراف محوطه کشف مومیایی را متفرق کرد و بیش بیش از ده نفر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

این منبع گفت اجتماع کنندگان به دلیل علاقه به شاه اسبق ایران و یا کنجکاوی در اطراف محل کشف جسد مومیایی‌شده اجتماع کرده بودند: «بعضی‌‌ها مشخص بود از طرفداران رضاشاه اند و نگران بودند که جمهوری اسلامی جسد را گم و گور کند یا بلایی سر آن بیاورد ولی بعضی‌ها هم از سر کنجکاوی آمده بودند و از هر دو گروه تعدادی بازداشت شدند، حداقل ده نفر را دیدم که گرفتند و به ماشین‌های پلیس منتقل کردند و من از ترس بازداشت نتوانستم بیشتر آنجا بمانم و نمی‌دانم چند نفر همانجا آزاد شدند یا به جای دیگری برده شدند.»

یک منبع آگاه گفت کامران ایازی، دندانپزشک و زندانی سیاسی سابق نیز از کسانی است که روز پنجم اردیبهشت در شهرری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و تا کنون با خانواده یا وکیل تماس نگرفته است. یکی از دوستان کامران ایازی به کمپین گفت: «آقای ایازی با خبر کشف جسد مومیایی به شهرری رفت ولی شب برنگشت و تماسی هم نگرفته و من از چند نفر شنیدم که تعدادی را بازداشت کردند و قاعدتا باید بازداشت شده باشد، ولی چون تماس نگرفته خانواده‌اش خیلی نگرانند که نکند در این بلبشو بلایی سرش بیاید.»

کامران ایازی، دندانپزشک ۴۹ ساله، بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، به دلیل فعالیت سیاسی و حضور در اجتماعات اعتراضی، بازداشت و بیش از پنج سال حبس را در زندان‌های رجایی‌شهر و اوین سپری کرد و در ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ با پایان محکومیت آزاد شد.

رضا پهلوی، شاه اسبق ایران از سوی بخشی از ایرانیان به دلیل دیکتاتوری و سرکوب مخالفان مورد انتقاد قرار دارد و در عین حال به دلیل نقشی که در ساختن ایران مدرن برای او قائل هستند، بین بخشی از ایرانیان محبوبیت دارد و این محبوبیت در سال‌های اخیر بین مخالفان جمهوری اسلامی افزایش یافته تا جایی که در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۷ در ایران، شعار «رضا شاه، روحت شاد» از سوی تعدادی از معترضان سر داده شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ منابع رسمی ایران تا کنون درباره انتساب جسد مومیایی کشف شده به شاه اسبق ایران سکوت یا در مواردی تکذیب کردند اما نوه رضا شاه پهلوی که ساکن آمریکا و از مخالفان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، در بیانیه‌ای اعلام کرد مومیایی کشف شده به احتمال قوی متعلق به پدربزرگش، رضاشاه پهلوی است.