بازداشت و آزادی ژینوس سبحانی شهروند بهایی

0
222

برادر ژینوس سبحانی شهروند بهایی و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر که کمتر از یک روز با حکم دادسرای ارشاد بازداشت شد گفت دلیل بازداشت او «کشف حجاب و صحبت بر ضد جمهوری اسلامی در روز هشت مارس در مترو» عنوان شده است. به گفته نعیم سبحانی، ماموران برای اثبات این اتهام فقط عکسی از زنی در مترو داشته‌اند که به دلیل عدم شباهت خانم ژینوس سبحانی با عکس مذکور، تکذیب ایشان از این اقدام و قانع نشدن بازپرس با شباهت او در عکس، او صبح روز بعد آزاد شده است. این سومین بار است که ژینوس سبحانی بازداشت می‌شود.

ژینوس سبحانی شهروند ۳۵ ساله بهایی ساکن تهران، فعال حقوق بشر و همچنین از فعالان پاکسازی مین در ایران، عصر روز ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ از سوی ماموران امنیتی با حکم دادسرای ارشاد در منزلش بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. خانم سبحانی صبح روز بعد (۱۲ فرروردین) آزاد شد. خانم سبحانی منشی کانون مدافعان حقوق بشر و منشی «کانون مشارکت در پاکسازی مین» تا پیش از پلمب این مراکز بود. او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه بهاییان ایران است.

نعیم سبحانی برادر او درباره نحو بازداشتش گفت: «حدود ساعت پنج عصر ۱۱ فررودین بوده که ماموران زنگ در خانه را زدند و به پدرم پشت آیفون گفته‌اند که با کارت بیمه ماشینش پایین برود چون اتومبیلی به ماشین او که پارک شده زده است. یعنی در واقع به بهانه تصادف اتومبیل، پدرم را به پایین کشیدند و بعد همراه او وارد خانه شدند.  آنها دو مامور زن و یک مامور مرد بوده‌اند که در ابتدا کل خانه را تفتیش کرده و وسایل شخصی خواهرم مانند موبایل و لپ‌تاپش را ضبط کردند و بعد هم او را با خودشان بردند.»

آقای سبحانی در پاسخ به این سوال که آیا ماموران حکمی در بدو ورود نشان داده‌اند گفت: «ورودشان که به بهانه تصادف ماشین بوده، اما داخل خانه حکمی برای تفتیش و بازداشت خواهرم از سوی دادسرای ارشاد نشان داده‌اند.»

برادر ژینوس سبحانی که در آمریکا زندگی می‌کند درباره علت بازداشت خواهرش گفت: «در دادسرا به او گفته‌اند دلیل بازداشتش کشف حجاب در  روز جهانی زن در مترو بوده و اینکه بر ضد جمهوری اسلامی صحبت کرده و افکار مردم را فاسد کرده است. آنها گفته‌اند از کشف حجاب خواهرم عکس هم دارند اما خواهرم گفته هیچ وقت چنین کاری نکرده و از آنها خواسته تا عکس را نشانش بدهند. اما عکس متعلق به خواهرم نبوده و بازپرس پرونده هم با این استدلال که فکر می‌کند عکس مربوط به ژینوس نیست خواهرم را آزاد کرده است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران ؛نعیم سبحانی در ادامه گفت:‌ «بازپرس گفته اما امکان دارد که برای بازجویی دوباره او را بخواهند. وسایل شخصی، تلفن و کامپیوترش را هم برای تفتیش نگه داشته‌اند.»