بازداشت معصومه ضیا، از فعالان «عرفان حلقه» حین بازگشت از سفر در فرودگاه تهران

0
270

خواهر معصومه (پگاه) ضیاء گفت که این عضو گروه عرفان حلقه صبح روز هفدهم دی ماه ۱۳۹۵ پس از بازگشت از سفر خارج از کشور در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

مریم ضیا گفت که خواهرش با حکم شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است و به خانواده خانم ضیا گفته شده که حکم بازداشت یک ماهه است ولی از ذکر موارد اتهامات خودداری شده است.

معصومه ضیاء، متولد ۱۳۵۶، کارشناس زمین‌شناسی و مادر یک دختر ۱۶ ساله است که اوایل دی ماه برای دیدن بستگانش به ترکیه سفر کرده بود.

مریم ضیا با اشاره به پیگیری‌های مادرش درباره اتهام و دلایل بازداشت معصومه ضیا، گفت: «اتهام را به مادرم نگفته‌اند و گفته‌اند به خودش تفهیم کردیم، ولی خواهرم به جز فعالیت کاملا مسالمت آمیز در مجموعه عرفان حلقه فعالیت دیگری نداشته و دلیل بازداشتش هم به احتمال زیاد همین باشد.»

به گفته مریم ضیاء، خواهرش پیش از این نیز به دلیل فعالیتش در مجموعه عرفان حلقه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود اما مأموران امنیتی گفته اند که این بازداشت ارتباطی با پرونده قبلی او ندارد.

مریم ضیاء گفت که خواهرش به زندان اوین منتقل شده اما اینکه در کدام بند این زندان نگهداری می شود و همچنین «نهاد بازداشت کننده» هنوز به درستی مشخص نیست: «فقط گفته اند در زندان اوین است، اینکه دقیقا کدام بند نگهداری می شود، خبر نداریم اما با توجه به اینکه پرونده قبلی‌اش دست سپاه پاسداران بوده، حدس ما این است که در بند دو الف زندان اوین باشد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛معصومه ضیا اولین بار در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در یک گردهمایی مسالمت آمیز با هدف تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بازداشت و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. معصومه ضیا که از مدرسان گروه عرفان حلقه است، دومین بار در مهر ماه ۱۳۹۳ در گردهمایی هواداران گروه عرفان حلقه در حمایت از محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت و به بند دو الف متعلق به اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. او در بیستم مهرماه ۱۳۹۳ با قرار کفالت آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده در بهمن ماه ۱۳۹۳ معصومه ضیا را به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد، این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

خانم ضیاء در تیر ماه ۱۳۹۴ و پس از قطعی شدن حکم در پاسخ به این سوال که بر اساس چه استناداتی به «اخلال در نظم عمومی» متهم و در دادگاه انقلاب محکوم شده است، به کمپین گفته بود:‌ «وکیلم اعتراض کرد که اتهام من باید در دادگاه عمومی رسیدگی شود و دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد. اما قاضی اصلا توجهی به این اعتراض نکرد، هیچ سندی برای این اتهام وجود ندارد چون اصلا آن روز ماموران آنقدر تعدادشان زیاد بود که اجازه برگزاری تجمع را ندادند. دو تجمع قبلی هم مسالمت آمیز بود و مزاحمتی برای شهروندان پیش نیامد. من اصلا آدم سیاسی نیستم و هیچ وقت حرکت سیاسی نکردم اصلا نمی دانم چطور به این اتهام محکوم شدم.»

پیش از این نیز بسیاری از شاگردان محمدعلی طاهری در تجمعات مختلف در سال‎های اخیر بازداشت و حتی حکم حبس گرفته اند. از جملهمعصومه ضیاء، زیبا حبیب پور، سارا ساعی، زهرا سادات ابراهیمی و وحید پور طهماسب که پیش از این کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبرهای آنها را منتشر کرده است.

جمهوری اسلامی مکاتب جدید عرفانی مانند گروه عرفان حلقه را با این استدلال که مخالف قرائت رسمی آنان از دین و اسلام است «عرفان کاذب» می نامد و به آزار و اذیت پیروان آن می پردازد.

محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ به اتهام های مختلف دستگیر و به اتهام مفسد فی الارض به اعدام محکوم شد اما سعید خلیلی یکی از وکلای او در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ اعلام کرد که حکم اعدام او نقض شده است. محمود علیزاده طباطبایی، یکی دیگر از وکلایش نیز روز ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵ اعلام کرد محمدعلی طاهری از بقیه اتهاماتش تبرئه شده و دیگر از نظر قانونی ادامه بازداشت موکلش معنایی ندارد و باید آزاد شود. آقای طاهری در اعتراض به حکم صادر شده و وضعیت نگهداریش بارها دست به اعتصاب غذا زده است.