بازداشت مدیر مالی شرکت هواوی “به اتهام نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی”

0
170

یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری “هواوی” چین در کانادا دستگیر شد. گفته می‌شود دستگیری منگ وانژو به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. چین با دفاع از منگ، خواستار آزادی او شده است.

مقامات امنیتی کانادا روز چهارشنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر) اعلام کردند به درخواست آمریکا منگ وانژو، مدیرمالی ارشد کمپانی “هواوی” را در خاک این کشور بازداشت کرده‌اند. ایین مک‌لود، یکی از سخنگویان وزارت دادگستری کانادا در بیانیه‌ای گفته منگ وانژو که دختر رن ژنگفی، مؤسس هواوی، است روز شنبه (اول دسامبر) در شهر ونکوور دستگیر شد و احتمال می‌رود به آمریکا مسترد شود.

در این بیانیه که در اختیار خبرگزاری آلمان گذاشته شده، آمده  درخواست منگ وانژو برای آزادی به قید وثیقه روز جمعه (۷ دسامبر) در یک دادگاه رسیدگی می‌شود. این سخنگوی وزارت دادگستری کانادا اضافه کرده به درخواست منگ، پلیس از انتشار جزئیات بیشتر در مورد این پرونده در رسانه‌ها منع شده است.

یک منبع ناشناس که در جریان بازداشت منگ وانژو بوده، به روزنامه کانادایی “گلوب اند میل” گفته مقامات قضایی آمریکا بر این باورند که این مدیر ارشد هواوی در تلاش برای دور زدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده است.

هواوی یک شرکت چندملیتی فعال در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شنژن چین واقع شده است.

اعتراض چین

سفارت چین در کانادا دستگیری منگ را “شدیدا و قویا” محکوم کرده است. یک سخنگوی این سفارتخانه در اطلاعیه‌ای گفته، منگ وانژو “از هیچ‌یک از قوانین کانادا یا آمریکا تخطی نکرده است.” او گفته چین رسما شکایت خود را نسبت به دستگیری منگ وانژو به مقام‌های کانادایی و آمریکایی ارائه کرده و خواستار آزادی فوری این مدیر ارشد هواوی شده است.

در همین حال شرکت هواوی نیز اعلام کرده “اطلاعات بسیار کمی در رابطه با اتهامات وارده” در اختیار این کمپانی گذاشته شده و هواوی در جریان “هیچ‌گونه سوءرفتاری توسط منگ وانژو نیست.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده بازرسان آمریکایی در نیویورک تحقیقاتی را در رابطه با احتمال نقض تحریم‌های ایران از سوی هواوی انجام داده‌اند. این روزنامه بهار امسال گزارش کرده بود دولت ترامپ از هواوی به عنوانی تهدیدی برای آمریکا در زمینه رقابت بر سر توسعه ارتباطات تلفن همراه در آینده یاد کرده است.

در این گزارش گفته شده بود آمریکا از کانادا و دیگر متحدان خود خواسته تا از تجهیزات هواوی در نسل پنجم شبکه‌تلفن همراه (5G) استفاده نکنند.

به نوشته خبرگزاری آلمان مارکو روبیو و مارک وارنر، سناتورهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا، ماه اکتبر امسال در نامه‌‌ای به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نسبت به احتمال دخالت دولت چین در شبکه‌های مخابراتی کانادا “شدیدا” ابراز نگرانی کرده‌اند.

شرکت بریتانیایی “گروه بی‌تی”، یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی در جهان، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد تجهیزات مورد نیاز خود را از هواوی تهیه نخواهد کرد.

به گزارش دویچه وله؛ استرالیا نیز تابستان امسال فناوری 5G شرکت هواوی و یک شرکت چینی دیگر به نام “زد‌تی‌ای” (ZTE) را که در زمینه ارائه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند، تحریم کرد. دولت استرالیا گفته بود این اقدام به دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است.