بازداشت مجدد شاپرک شجری‌زاده به علت برداشتن روسری در کاشان

0
276

نسرین ستوده وکیل دادگستری گفت شاپرک شجری‌زاده یکی از دختران خیابان انقلاب غروب روز ۱۸ اردبیهشت ماه از سوی پلیس امنیت شهر کاشان به دلیل آنچه «برداشتن حجاب از سر» نامیده‌اند به همراه پسر ۹ ساله‌اش بازداشت شده است.

به گفته نسرین ستوده پسر ۹ ساله شاپرک شجری‌زاده چند ساعت پس از بازداشت به همراه دوست شاپرک آزاد شده‌اند.

شاپرک شجری‌زاده یکی از دختران خیابان انقلاب است که اوایل اسفند ماه به دلیل برداشتن روسری خود در خیابان قیطریه بازداشت و روز نهم اسفند ماه با قرار وثیقه آزاد شد. خانم شجری‌زاده متهم به «عدم رعایت حجاب شرعی» و «تشویق به فساد» شده است. به گفته نسرین ستوده، وکیل او، دادگاه شاپرک شجری‌زاده روز ۲۰ خرداد ماه در شعبه ۱۰۸۹ دادگاه کیفری استان تهران برگزار خواهد شد. او در حالی که یک ماه به برگزاری دادگاهش باقی مانده مجددا در شهر کاشان بازداشت شد.

نسرین ستوده وکیل شاپرک شجری‌زاده با اظهار اینکه بازداشت سریع شاپرک او به همراه پسر ۹ ساله‌اش از مصادیق خشونت است گفت:‌ «من نمی‌دانم ایشان کشف حجاب کرده یا نکرده. اما سوالم این است که چرا فوری زنی به علت عدم رعایت حجاب یا بدحجابی یا لباس تنگ یا کوتاه یا داشتن روژلب بازداشت می‌شود اما در جرم‌های مانند قتل و دزدی هم به این سرعت فرد مشکوک بازداشت نمی‌شود. سوالم این است که چرا زنان روزانه باید به این شکل بازداشت شوند. این رفتارها از مصادیق خشونت علیه زنان است. »

به گفته خانم ستوده، به ویژه که شاپرک با پسرش بازداشت شد و اگرچه ساعتی بعد پسرش آزاد شده اما پدر او در تهران شهر دیگر است و مادرش هم در زندان است.

نسرین ستوده در ادامه با اشاره به ماشین شاپرک شجری زاده که در هنگام بازداشت از سوی پلیس امنیت توقیف شده است به کمپین گفت: «طبق قانون ماشین را از هرکس گرفتند باید به خود همان شخص پس بدهند. اما در این مورد به همسر شاپرک تماس گرفتند و به او گفتند اگر ماشین‌اش را می‌خواهد باید به آنجا برود. این رفتار غیرقانونی است. یعنی همسرش را مجبور کرده‌اند تا از کاشان به تهران برود.»

این وکیل برخی از دختران خیابان انقلاب گفت:‌ «این هم مصادق دیگر خشونت علیه زنان است چون ماشین را ابزاری برای اعمال کنترل و فشار شوهر به زن کرده‌اند تا از این  طریق شوهر به زن توصیه کند که باید سکوت کند. اینها خشونت سیستماتیک علیه زنان است.»

ویدا موحد اولین دختری است که در اوایل دی ماه ۱۳۹۶ پیش از اعتراضات سراسری بر بالای صندوق برقی در خیابان انقلاب رفت در حالی که روسریش را به چوب بسته بود. او دقایقی در سکوت به این شکل بر بالای صندوق برق ایستاد و پس از پایان آمدن از سوی نیروی انتظامی بازداشت شد. او با این کار به دختر خیابان انقلاب معروف شد. یک روز پس از آزادی موقت او از زندان، دختران دیگر بر بالای صندوق‌های برق خیابان انقلاب و بلندی‌های دیگر شهر با روسری‌های به دست رفتند. تا به حال دخترانی مانند نرگس حسینی، اعظم جنگ‌روی، شیما بابایی، شاپرک شجری‌زاده و  مریم شریعتمداری از سوی نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

نرگس حسینی و مریم شریعتمداری در دادگاه انقلاب با حکم‌های روبه رو شده و منتظر رای دادگاه تجدید نظر هستند و خانم شاپرک شجری‌زاده نیز اولین جلسه دادگاهش در تاریخ ۲۰ اسفند ماه برگزار خواهد شد. هر سه آنها متهم به «تشویق به فساد» شده‌اند با این حال اتهام تشویق به فساد مطابق تعریف قانون هم ردیف با دایر کردن خانه فساد و فحشا است.

دادستان تهران ۱۶ اسفند ۹۶ در نشست خبری خود با تهدید ادامه بازداشت‌ها، از ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و بند یک اصل سوم قانون اساسی در قانونی جلوه دادن برخورد با دختران خیابان انقلاب گفت و تاکید کرد که برخورد نیروهای پلیس همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ایران زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. بااین حال نرگس حسینی طبق حکم دادگاه بدوی به دو سال حبس محکوم شده است.