بازداشت «لیلا حقیقت جو» به دلیل فعالیت های خواهرش «فاطمه حقیقت جو» در آمریکا

0
284

یک منبع آگاه به وضعیت لیلا حقیقت‎جو، خواهر فاطمه حقیقت‎جو فعال سیاسی و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، که از تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵ در بازداشت به سر می‎برد گفت: «او از هفته گذشته به بند نسوان زندان اوین منتقل شده است اما به شدت از نظر جسمی و روحی در وضعیت نامناسبی به سر می‎برد.» به گفته این منبع اگرچه اتهام لیلا حقیقت‎جو «امنیتی» عنوان شده اما بازجویی‎ها از او در ارتباط با فعالیت های خواهرش در آمریکا بوده‎است و «در واقع با بازداشت خواهر فاطمه حقیقت‎جو خواسته‎‎اند این نماینده پیشین مجلس را تحت فشار قرار دهند و فعالیت‎های مدنی‎اش را در بیرون از ایران محدود کنند اما بازداشت یک نفر بی گناه برای محدود کردن یک نفر دیگر عمل غیرقانونی است.»

لیلا حقیقت‎جو، دانشجوی دکتری تاریخ هنر روز ۲۹ آذر ماه توسط ماموران سپاه پاسداران در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانم حقیقت‎جو تا زمان بازداشت کارشناس آثار هنری و پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی بود و پیش از این سال‎ها در موزه کاخ گلستان به عنوان کارشناس مرمت آثار هنری شاغل بوده‎است. به گفته فاطمه حقیقت جو، تا پیش از بازداشت، خواهرش لیلا «با احضاریه یا تهدیدی» مواجه نشده‎بود اما ناگهان ماموران روز ۲۹ آذر ماه سال جاری به خانه او ریخته و با ضبط برخی از وسایل شخصی‎اش مانند تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه، او را با خود بردند.

این منبع آگاه روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه  با اظهار اینکه «وضعیت جسمی و روحی لیلا حقیقت‎جو در زندان اوین نامناسب است»، به کمپین گفت: «مادر لیلا روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه به ملاقات دخترش در زندان اوین رفته است. لیلا به مادرش گفته که دچار ناراحتی قلبی شده و دارو مصرف می‎کند در حالیکه او قبل از زندان سابقه بیماری قلبی نداشت. همین طور گفته چشم‎هایش درد می‎کند در حالیکه قبلا درد چشم هم نداشت فقط چشم هایش ضعیف بود. وزن هم کم کرده و از نظر روحی در شرایط خوبی نیست.»

این منبع درباره اتهام وارد شده به لیلا حقیقت‎جو گفت: «از همان روزهای اول به خانواده گفتند اتهام او “امنیتی” است اما ما هنوز دقیقا نمی‎دانیم اتهامش چیست. در بازجویی‎ها از لیلا درباره فعالیت‎های خواهرش، فاطمه پرسیده‎اند، مثلا اینکه رییس او در آمریکا چه کسی است و مشغول چه کارهایی است. خود لیلا دو بار به آمریکا برای دیدن خواهرش سفر کرده که از او درباره سفرهایش پرسیده‎اند که چه کسانی را دیده، کجاها رفته و چه کارهای در سفر کرده‎است.»

 این منبع آگاه گفت: «بخش دیگری از سوال‎ها در بازجویی‎ها درباره ورک شاپی بوده که خانم فاطمه حقیقت جو در ماه اکتبر در گرجستان در مورد توانمندسازی زنان تشکیل داده بود و در آن تعدادی از زنان هم از ایران شرکت کرده بودند اما در این ورک شاپ لیلا شرکت نداشت و حتی اطلاعی هم از برگزاری آن نداشت. مشخص نیست که آنها با بازداشت لیلا دنبال چه چیزی هستند» چرا که «تشکیل ورک شاپ و شرکت در آن که جرم نیست، عمل غیرقانونی نیست. عمل غیرقانونی بازداشت یک نفر به دلیل فعالیت های یک نفر دیگر است.»

این منبع با تاکید براینکه «بازداشت و نگهداری لیلا حقیقت‎جو در زندان عملی کاملا غیرقانونی است»، گفت: «خانواده لیلا حقیقت‎جو آزادی بدون قید و شرط او را می‎خواهند. حتی مقامات حاضر نشدند او را با قرار وثیقه تا زمان دادگاه آزاد کنند. لیلا باید آزاد شود چون گناهی نکرده، کار خلاف قانونی انجام نداده‎است. او یک زن هنرمند و کارمند است و یک پسر ده ساله دارد که منتظرش است.»

 به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ فاطمه حقیقت‌جو در گفتگویی در تاریخ ۱۵ دی ماه درباره نحوه بازداشت خواهرش گفته بود: «لیلا عصر روز ۲۹ آذر ماه(۹۵) در منزلش توسط ماموران بازداشت شده، در آن ساعت روز فقط خواهرم و پسر ۱۲ ساله‎اش در منزل بوده‌اند. ماموران حکم بازداشت را نشان می‌دهند، خانه را تفتیش می‌کنند و پس از ضبط وسایل شخصی لیلا مانند موبایل و کامپیوتر و تبلت او را با خود می‌برند. اما از اتهام لیلا چیزی نمی‌گویند. ماموران پسرش را تنها می‌گذارند و او تنها و ترسیده در خانه بوده تا غروب که پدرش به خانه برمی‌گردد.» فاطمه حقیقت‎جو که در ششمشن دوره مجلس شورای اسلامی از نمایندگان اصلاح‎طلب بود و که اکنون در شهر بوستون آمریکا زندگی می‎کند، در گفتگو با کمپین همچنین درخواست آزادی خواهرش را به دلیل عدم فعالیت سیاسی و امنیتی داشت و گفت: «درخواست ما و مادرم آزادی فوری لیلا است. لیلا هرگز فعال سیاسی نبوده و نیست.»