بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قربانیان اعتراضات ایران

0
277

روز پنج‌شنبه 26 دسامبر 2019 شهرهای مختلف ایران شاهد برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ماه نوامبر بود. این مراسم در فضایی کاملا امنیتی برگزار و ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند تا مبادا این مراسم به ازسرگیری مجدد اعتراضات در ایران بیانجامد.

نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از افرادی را که در آرامگاهی در شهر کرج جمع شده تا یاد کشته‌شده‌های اعتراضات ماه نوامبر را گرامی بدارند، دستگیر کردند. در ویدئوهایی که از این مراسم منتشر شده، دیده‌ می‌شود که نیروهای امنیتی زنان و کهنسالان پرشماری را دستگیر می‌کنند. این نیروها که برای متفرق کردن این مراسم آمده بودند، از پشتیبانی هوایی چند هلی‌کوپتر برخوردار بودند.

علیرغم شرایط امنیتی و حضور پرشمار نیروهای نظامی، ده‌ها نفر از صبح روز پنج‌شنبه توانستند وارد آرامگاه کرج شوند، اگر چه نیروهای دولتی آرامگاه را بسته تا مانع از برگزاری چهلمین روز درگذشت پویا بختیاری شوند. خانواده بختیاری از مدت‌ها پیش برای این مراسم فراخوان عمومی داده بودند.

پیش از این خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه ضمن مشکوک خواندن مرگ پویا بختیاری، خانواده‌اش را « عناصر فعال در پروژه استمرار اغتشاشات و کشته سازی» توصیف کرده و از بازداشت آنها خبر داده بود.

این «منبع آگاه» به خبرگزاری مهر گفته بود: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانه خود اصرار ورزیدند. لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند.»

در ویدئوهای منتشر شده از روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای ضدشورش و لباس‌شخصی موتورسوار پرشماری دیده می‌شوند، که کنترل خیابان‌های شهر کرج را در اختیار گرفته‌اند.

ویدئویی هم از خیابان ستارخان تهران منتشر شده که حضور چشمگیر نیروهای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی را در آن منطقه نشان می‌دهد.

شهرهای ورامین، اسلام‌شهر و همچنین منطقه آریاشهر و صادقیه نیز شاهد وقایع مشابهی بود و نیروهای پرشماری برای آمادگی جهت مقابله با اعتراضات مردمی در این نقاط مستقر شده‌اند.

از اهواز نیز گزارش شده که نیروهای امنیتی اقدام به بستن ورودی‌های شهر از سمت کوت‌عبدالله کرده و مسافران تنها پس از بازرسی، اجازه ورود به شهر را دارند. به برخی خودروها اجازه ورود به اهواز داده نشد.

به گزارش العربیه؛ اصفهان هم شاهد تجمعات اعتراضی چشمگیری بود که به مناسب چهلمین روز کشته‌شدگان اعتراضات ماه نوامبر برگزار شد و مردم معترض با سر دادن شعارهایی خواهان آزادی و ادامه راه قربانیان اعتراضات شدند.