بازداشت سه عضو ارشد کانون نویسندگان ایران با افزایش وثیقه به یک میلیارد تومان

0
220

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با تشدید دوباره قرار رضا خندان‌مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان از کفالت صد میلیون تومانی به وثیقه یک میلیارد تومانی، آنان را به دلیل ناتوانی در تامین قرار تامین راهی زندان اوین کرد. اعضای کانون نویسندگان به دلیل اعتراض به سانسور و دفاع از حق آزادی بیان و بیانیه‌ها و نشریه داخلی کانون، به تبلیغ علیه نظام، تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و تشویق بانوان به فساد و فحشا متهم شده‌اند.

سه عضو کانون نویسندگان ایران روز دوم بهمن ماه با احضاریه شعبه ۲۸ دادگاه به دادگاه انقلاب مراجعه کردند. کانون نویسندگان ایران دربیانیه‌ای با اعلام خبر بازداشت سه تن از اعضایش به دلیل عدم تامین قرار، نوشته دادگاه با وکلای انتخابی اعضای بازداشت شده‌اش مخالفت کرده و در عین حل از دادن مهلتی برای انتخاب وکیلی دیگر خودداری کرده و گفته متهمان شخصا از خودشان دفاع کنند: «اعضای کانون مهلت تعیین وکیل و برخورداری از حق دفاع از خود را درخواست کردند، اما رییس دادگاه – قاضی مقیسه – با طرح این نکته که متهمان خود می‌توانند از خودشان دفاع کنند در واقع حق اعضای کانون برای برخورداری از وکیل را نقض کرد و پس از آن قرار تأمین را از کفالت صد میلیون تومانی برای هر یک، به وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی برای هر کدام از آنان تبدیل کرد. اعضای کانون به دلیل عدم امکان تأمین قرار، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.»

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌اش نوشته این دومین بار است که قوه قضائیه پرونده سه تن از اعضایش را با افزایش اتهامات یا افزایش مبلغ قرار سنگین‌تر می‌کند، اعضای کانون نویسندگان ایران در بهار ۱۳۹۴ با شکایت وزارت اطلاعات به تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار نشریه غیرقانونی متهم شدند.

بکتاش آبتین توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن نیز احضار شدند و پس از تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام بازجویی شدند، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب پس از دریافت پرونده، اتهام تبلیغ علیه نظام را کافی ندانست و با ارجاع پرونده به دادسرا دو اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و تشویق بانوان به فساد و فحشا را نیز به پرونده اضافه کرد. اتهام تشویق بانوان به فساد و فحشا، به استناد یکی از بیانیه‌های کانون نویسندگان در اعتراض به بازداشت مخالفان حجاب اجباری به پرونده افزوده شد.

بنا به اصل اول منشور کانون نویسندگان ایران که در بیانیه کانون نیز تکرار شده:« آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ کس را نمی توان از آن محروم کرد.» رضا خندان مهابادی از اعضای هیئت دبیران و سخنگوی کانون نویسندگان ایران أواخر اردیبهشت ۹۴ درباره مستندات اتهام تبلیغ علیه نظام گفت: «از آنجا که یکی از مهمترین اهداف کانون، دفاع از آزادی بیان و مخالفت با سانسور است بنابراین هر گاه اتفاقی بیفتد که آزادی بیان زیر سوال برود، کانون با صدور بیانیه ایی واکنش نشان می دهد. مثلا وقتی روزنامه ها توقیف می شوند و یا وقتی کسانی به دلیل عقاید متفاوت شان محکوم و زندانی می شوند. بازجویان هم این نوع بیانیه ها را مصدایق تبلیغ علیه نظام دانستند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ کانون نویسندگان ایران که یک نهاد غیردولتی و متشکل از نویسندگان، مترجمان و ویراستاران است که انجمن جهانی قلم نیز آن را به رسمیت می‌شناسد. اعضای کانون نویسندگان ایران از ابتدای تاسیس تا کنون به دلیل ابراز عقیده و مخالت با سانسور و دفاع از آزادی اندیشه و بیان، با سانسور دست به گریبان بوده و سرکوب، بازداشت و زندانی شده اند و در افراطی‌ترین موارد ربوده شده و یا به قتل رسیده‌اند.