بازبینی مجدد بریتانیا از برجام بعد از خروج جمهوری اسلامی از برجام

0
205

دومینیک رپ وزیر امور خارجه بریتانیا‌، گفت که کشورش در حال مطالعه آینده برجام امضاء شده در سال 2015 به علت عقب‌نشینی شدید جمهوری اسلامی از تعهد به این توافق است.

بوریس جانسون نخست‌وزیر‌، پیشتر تأکید کرده بود که بریتانیا‌، برغم خروج ایالات متحده از این توافق و تشدید تنش‌ها در منطقه‌، از «برنامه اقدام فراگیر مشترک» موسوم به برجام پشتیبانی می‌کند.

این در حالی است که محافل دیپلماتیک اخیرا احتمال دادند، قدرت‌های اروپایی كه هنوز هم از این توافق‌نامه حمایت می‌كنند‌، به دلیل عدم پایبندی جمهوری اسلامی به برجام‌، مواضع خود را نسبت به این کشور تشدید کنند.

جمهوری اسلامی پس از ترور قاسم سلیمانی‌، فرمانده نیروی قدس اعلام کرد که تعهدات برجامی خود را تا آخرین درجه کاهش خواهد داد.

رپ گفت: «ما کاملاً به برجام پای‌بندیم اما گام‌های اخیر ایران بیانگر عقب‌نشینی شدید این کشور از تعهدات خود در توافق هسته‌ای است و لذا پر واضح است که ما اقدامات بعدی را باید به دقت بررسی کنیم».

رپ افزود: «ما می‌خواهیم ببینیم كه جمهوری اسلامی به رعایت کامل تعهدات برجامی خود بازگردد که در توافق امضاء شده با گروه 5 + 1 نسبت به رعایت آن‌ها متعهد شده» و ایالات متحده از آن در ماه مه سال 2018 خارج شد و مجدداً تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی را بار دیگر اعمال کرد.

جانسون سه‌شنبه 7 ژانویه، در تماس با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفته بود جمهوری اسلامی باید به تعهدات خود به توافق هسته‌ای كه با قدرت‌های جهانی منعقد كرده‌، پایبند باشد و نمی‌توان به جمهوری اسلامی اجازه داشتن سلاح هسته‌ای را داد.

به گزارش العربیه؛ در بیانیه صادر شده از دفتر جانسون آمده است كه او با اردوغان در خصوص «ندادن امکان داشتن سلاح هسته ای به ایران و لزوم پایبندی این کشور به تعهدات برجامی» توافق داشتند.