بازار تاریخی تبریز برنده بزرگترین جایزه معماری در جهان شد

0
379

بازار تاریخی تبریز که سال ۸۹ به‌ عنوان نخستین و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده بود، برنده بزرگترین جایزه معماری در جهان شد.

جایزه معماری آقاخان، هر سه سال یک بار به یک یا چند معمار زنده دنیا اعطا می‌شود. این جایزه از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان به شمار می‌رود. هدف از این جایزه شناخت نمونه‌های برتر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.

جایزه معماری آقاخان بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم متمرکز است و برندگان این جایزه همیشه معماران نیستند آنها می توانند مقامات، مشتریان، سازندگان، مهندسان و صنعتگران باشند.

1288201408_6183_FT31319_bazaar_of_tabriz

چندی پیش 20 نامزد برای دریافت جایزه یک میلیون دلاری آقاخان معرفی شدند که دو پروژه از ایران در دو شهر محلات و تبریز بودند یکی بازار تاریخی تبریز و دیگری آپارتمانی در شهر محلات.

در این باره، حسین اسمعیلی سنگری، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز  گفت: جایزه آقاخان برای سال 2013 به طرح های مرمتی و معماری 5 کشور جهان از جمله ایران، سودان، فلسطین، مراکش و اتریش تعلق گرفت که جایزه مالی آن بین این 5 کشور تقسیم می شود بنابراین سهم ایران به دلیل برنده شدن طرح مرمتی بازار برگ تبریز 200 هزار دلار است.

به گزارش مهر،وی گفت: آقای سید محمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی به نمایندگی از مسئولان این سازمان برای دریافت جایزه به کشور پرتغال رفته و آن را دریافت کرده است. پس از بازگشت آقای بهشتی و هیات همراه، تکلیف هزینه کرد این جایزه مشخص می شود.