باراک اوباما: ايران به کليه تعهدات خود در توافق مقدماتی اتمی عمل کرده است

0
156

رئيس جمهوری آمريکا صبح روز یکشنبه در مصاحبه با تلويزيون سی ان ان به  پرسش های متعددی در زمينه رويکردهای سياسی ايالات متحده در برخورد با مسائل خارجی، از جمله برنامه اتمی ايران پاسخ گفت.

اوباما گفت بر اساس شواهد موجود، از جمله سازمان اطلاعات اسرائيل، و بر اساس کليه اسناد موجود، ايران تا کنون به کليه تعهدات خود در توافق مقدماتی عمل کرده است، و نه تنها  اقدامی در گسترش  برنامه اتمی اش نکرده، بلکه از ذخاير اورانيوم که با غلظت بالا غنی شده نیز کاسته است و در نتيجه در اين ميان ضرری متوجه ما نبوده است.

به گزارش صدای آمریکا، اوباما در زمينه پافشاری کنگره ايالات متحده بر لزوم اعمال تحريم های تازه عليه ايران گفت اين اقدام هم از سوی همه شرکای ما و همچنین از سوی ايران می تواند به عنوان نقض توافق اوليه اتمی تعبير شود، و هم در اين مقطع حساس به ديپلماسی لطمه زند. آقای اوباما اعمال تحريم های تازه عليه ايران را بی فايده و اشتباه دانست.

رئيس جمهوری آمريکا گفت ما در حال حاضر بايد اين دور مذاکرات را تا به آخر ادامه دهيم و ايران را تحت فشار بگذاريم تا به خواست های بين المللی پاسخ مثبت دهد. آقای اوباما ميزان وحدت و همبستگی موجود در ميان اعضای گروه ۱+۵ بويژه روسيه و چين را در برخورد با برنامه اتمی ايران ارزشمند دانست.

آقای اوباما افزود در حال حاضر اگر تحريم های تازه در کنگره تصویب شود آن را وتو خواهد کرد، اما همانطور که تاکنون به اعضای کنگره و اسرائيلی ها گفته است، آسان ترين اقدام برای او اين است که درست يک روز پس از مخالفت ايران با يک توافقنامه معقول و منطقی از کنگره آمريکا بخواهد با تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران موافقت کند.