باج دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای گنجاندن «پرونده موشکی» و«حمایت از تروریسم» در برجام

0
183

یک منبع آمریکایی فاش کرد که دولت جو بایدن برای گنجاندن «پرونده موشکی» و «حمایت از تروریسم» در مذاکرات برجام به جمهوری اسلامی فشار آورده است و در این راستا، به دادن برخی از امتیازها تن داده است.

بنا به این گزارش، اولین و سریعترین هدف دولت بایدن از مذاکرات وین، ایجاد «محدودیت‌های طولانی‌تر و شدیدتر» در برنامه اتمی جمهوری اسلامی، عنوان شده است.

دولت جدید آمریکا، همواره با انتقاد از رویکرد دولت ترامپ، سیاست‌های او را عامل تندروی جمهوری اسلامی و کاهش سطح تعهدات برجامی جمهوری اسلامی به‌شمار آورده است.

مقامات دولت بایدن، افزایش چندین برابری ذخایر غنی‌شده اورانیوم، افزایش خلوص غنی‌سازی تا 60 درصد، راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و گسترش سایت‌های اتمی جمهوری اسلامی را از سویی پیامد راهبرد ترامپ در مواجه با جمهوری اسلامی دانسته و از سویی دیگر نتیجه برخی کاستی‌ها در توافق هسته‌ای سال 2015 می‌دانند.

العربیه به نقل از واشینگتن پست نوشت؛ از چنین منظری، کاخ سفید ضمن حفظ کارزار «فشار حداکثری» دولت پیشین آمریکا به عنوان «تاکتیک»ی جهت وادار کردن جمهوری اسلامی به مذاکره، اصلاح برخی ضعف‌ها از جمله مدت‌دار بودن برجام برای ممانعت از گریز هسته‌ای ایران را در دستور کار خود قرار داد.

«برنامه موشکی»، «حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم»

افزون بر مسئله فوق الذکر و خلاف اظهار نظر مقامات جمهوری اسلامی، پیچیده و طولانی شدن مذاکرات وین نشانگر اصرار آمریکا بر روشی خاص از گفت‌و‌گوهاست که راه را بر مذاکرات بعدی درباره سه پرونده «برنامه موشکی»، «مسئله حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» با جمهوری اسلامی باز خواهد کرد.

منابع آمریکایی گفته‌اند که هر چند ممکن است درباره سه پرونده مذکور با جمهوری اسلامی به طور مستقیم در مذاکرات جاری وین گفت‌و‌گو نشده باشد اما مخالفت واشینگتن با لغو تحریم‌های غیر مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دولت بایدن به دنبال کشاندن جمهوری اسلامی به مذاکراتی مشابه گفت‌وگوهای وین پیرامون دیگر پرونده‌های اختلافی است.

این منابع تاکید کرده‌اند که دادن برخی امتیازات از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی در رابطه با پرونده هسته‌ای، مانند خارج کردن نام برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از لیست تحریم‌ها یا مجوز آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی در بعضی کشورها تنها با هدف امکان‌پذیر شدن گفت‌وگو با جمهوری اسلامی در مسائل دیگری چون پرونده موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای انجام می‌گیرد.