ایهود باراک: اسرائیل برای حمله احتمالی قریب‌الوقوع به ایران آماده می‌شود

0
150

ایهود باراک وزیر دفاع پیشین اسرائیل می‌گوید که نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور، نیروهای نظامی خود را برای حمله احتمالی به ایران برای جلوگیری از دست‌یابی این کشور به جنگ‌افزارهای اتمی آماده می‌کنند.

به گزارش سایت روزنامه نیویورک تایمز به نقل از شبه دوم تلویزیون اسرائیل، باراک هشدار داده که ممکن است این حمله قریب الوقوع باشد.

این روزنامه نوشته است که سخنان باراک پس از درز رفتن سخنانش در جلسه‌ای محرمانه بیان شده است. برپایه اخبار درز رفته، ایهود باراک گفته بود که اسرائیل در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ قصد حمله نظامی به ایران را داشت اما انجام چنین عملیاتی به خاطر برخی از موانع متوقف شد.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۰ اسرائیل آمادگی کامل را برای حمله نظامی به ایران داشت اما موضع رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل که از ناتوانی بخشی از نیروهای ضربتی سخن گفته بود، مانع از انجام این عملیات شد. اما در سال ۲۰۱۱ مخالفات برخی از فرماندهان ارتش با حمله نظامی به ایران در آن تاریخ جلوی این حمله را گرفت.

آخرین تلاش نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای حمله نظامی به ایران در سال ۲۰۱۲ بود که به دلیل رزمایش‌های مشترک با ایالات متحده آمریکا و سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل، متوقف شد.

العربیه نوشت؛ ایهود باراک در مصاحبه خود گفت که با وجود تلاش‌هایش برای جلوگیری از درز رفتن این صحبت‌ها، اما در نهایت موفق به انجام این کار نشد. او ادامه داد که نتانیاهو و وزیر دفاعش در حال احیای راه حل نظامی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هستند اما برخی دیپلمات‌ها با این تلاش‌ها مخالفند و می‌گویند که سال ۲۰۱۲ زمینه برای چنین اقدامی فراهم بود اما از این فرصت استفاده نشد.