اینجا خیابان‌های ایران است: گیتار می‌زنند و کفش واکس می‌زنند با پولش به آوارگان شنگال کمک می‌کنند

0
221

در این میان صدها هزار نفر نیز از هراس خشونت های داعش خانه و شهر و روستاهای خود را رها کرده اند و به کوه ها و کمپ های آوارگان در مناطق امن پشت صفوف خطوط ارتش عراق و پیشمرگه های کرد در نزدیکی شهر اربیل پناه برده اند، مردمی که همه دار و ندار خود را گذاشته اند و فرار کرده اند و حالا با مشکلات مالی، اسکان و … مواجهند.
در همین راستای مقامات هلال احمر و گروه های فعال در ایران به خصوص مناطق کردنشین ایران دست به کار شده اند و در حال جمع آوری کمک های مالی و… به آوارگان عراقی به خصوص مردم شنگال هستند. بخشی از مردم  کردستان عراق که مجبور شده اند با پای پیاده دوان دوان از دست داعش فرار کنند.

شکستن قلک در سردشت
شکستن قلک در سردشت

به گزارش ناظران رادیو فرانسه؛ عده ای از جوانان در سردشت در خیابان کفش واکس میزنند و پولش را به کمک مردم شنگال اختصاص داده اند، عده ای موسیقی میزنند. بسیاری از مردم به چادرهای هلال احمر که به کمک اختصاص یافته میروند و در حد توانشان کمک میکنند.
یکی از شهروندان سقز در رابطه کمک مردم استان های کردنشین ایران در شبکه های اجتماعی نوشته است:

“بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم، هنگامیكه دیدم پیرمردی با چشم گریان به چادر ما نزدیك شده‌ و از جیبش سیصد تومان را در آورد و ‌گفت: شرمنده‌ام كه همین را دارم وگرنه می‌دانم این پول، هیچ نیست”

ماشینی که از کمک های مردم روستای نودشه جمع آوری شده است
ماشینی که از کمک های مردم روستای نودشه جمع آوری شده است

یک شهروند ساکن سنندج هم نوشته:

“روزهای پیش برپایی چادر در میدان اصلی شهر با همراهی هلال احمر بود برای جمع اوری کمک های نقدی وغیر نقدی مردم سنندج ، همراهی مردم هم خوب بود”

یکی دیگر از شهروندان سنندجی که عضو کمپین حمایت از مردم شنگال و کوبانی است در صفحه فیسبوک خود نوشته است:

“صحنه هاي تاثير گذار زيادي رو مشاهده کردم يکي از اون صحنه ها کودکاني که قلک هاي خودشونو آورده بودند، صحنه ديگري که واقعا اشک در چشمانم در آورد کودکي که با وزن سنج کسب درآمد ميکرداونجا اومد و پول يک روز کار خودش را داخل صندوق انداخت”

دختری که گوشواره اش را میخواد به آوارگان عراقی بدهد،جوانرود
دختری که گوشواره اش را میخواد به آوارگان عراقی بدهد،جوانرود

البته به گفته کنشگرانی که در این روزها تلاش کرده اند برای مردم آواره کردستان عراق پول جمع کنند، همیشه هم موفق نبوده اند. یکی از این کنشگران در فیسبوک نوشته است

“خاطرە تلخ هم زیاد هست، پیش یە سرمایە دار رفتیم ازش کمک بگیریم، گفت کە من بە عراقی جماعت کمک نمیکنم. مرتیکە تو سلیمانی برج دارە”