اینترنت ماهواره‌ای برای ایران مجوز نمی‌خواهد

0
80

پس از توئیت ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس که برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به ایران وعده داده بود از آمریکا درخواست مجوز می‌کند، آمریکا اعلام کرد که نیازی به مجوز نیست.

روز دوشنبه 28 شهریور، هم‌زمان با اعتراضات شهروندان ایران در محکومیت قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد و قطع اینترنت در برخی شهرها، تعدادی از کاربران از ایلان ماسک خواستند که برای ایران نیز خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه کند.

شرکت استارلینک وابسته به اسپیس ایکس پیش‌تر خدمات اینترنت برای مردم جنگ‌زده اوکراین ارائه داده بود.

مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در پاسخ به این کاربران، در توئیتر اعلام کرد که برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، درخواست خود برای معافیت از تحریم‌های واشینگتن علیه جمهوری اسلامی را ثبت خواهد کرد.

یک روز پس از این توئیت، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که احتمالا در پاسخ به توئیت ماسک است، نوشته که برای صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، نیازی به درخواست مجوز نیست.

العربیه به نقل از رویترز نوشت؛ در این گزارشی که روز سه شنبه 29 شهریور منتشر کرده نوشته است که این بیانیه وزارت خزانه داری امریکا، نشان می‌دهد که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس ممکن است برای ارائه خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای استارلینک در ایران به مجوز نیاز نداشته باشد.

اگرچه در توئیتی که ایلان ماسک روز دوشنبه نوشت، هیچ جزئیاتی درباره برنامه‌ او برای ارائه اینترنت ماهواره ای به ایران را در بر نداشت، رویترز همزمانی این موضوع با اعتراضات و احتمال قطع اینترنت در ایران را با آن مرتبط دانسته است.

وزارت خزانه داری آمریکا دارای مجوزی طولانی‌مدتی است که بر اساس آن صادرات برخی سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و خدمات مرتبط با اینترنت به ایران، را مجاز و از شمول تحریم‌های این وزارت‌خانه خارج می‌داند. این مجوز عمدتا شامل خدمات اتصال اینترنت خانگی و به قصد مصرف برای موارد مسکونی است.

در روزهای گذشته، همزمان با افزایش اعتراضات، نگرانی‌ها از احتمال قطع اینترنت ایران و سرکوب معترضان در شرایط بی‌خبری مطلق بالا گرفته است. ایران در اعتراضات آبان 1398، اینترنت کل کشور را برای مدتی نزدیک به یک هفته قطع کرد.