ایرباس هنوز نتوانسته مجوز فروش هواپیما به ایران را از آمریکا بگیرد

0
218

به گفتۀ مسئولان جمهوری اسلامی، تفاهم ایران با شرکت ایرباس برای خرید ١١٨ هواپیما در گرو اجازۀ آمریکاست. بانک‌های بزرگ نیز هنوز در ایجاد داد و ستد با ایران تردید دارند. برخی ناظران معتقدند که آمریکا با رفتاری دوگانه به نگرانی‌های شرکت‌هایی که مایلند با ایران کار کنند، دامن می‌زند.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که مسئولیت حمل ونقل را نیز به عهده دارد گفت: «ایرباس هنوز نتوانسته مجوز صادرات هواپیما به ایران را از آمریکا اخذ کند. مسئولان این شرکت اظهار امیدواری کردند که تا پایان ماه میلادی ژوئن بتوانند این مجوز را از آمریکا بگیرند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایرباس یک شرکت هواپیماسازی اروپایی است و مهم‌ترین رقیب شرکت آمریکایی بوئینگ محسوب می‌شود. در عین حال، بیش از ١٠درصد قطعات ایرباس ساخت آمریکاست.

یک ماه و نیم قبل، وزیر حمل و نقل فرانسه که به تهران رفته بود، اطمینان داد که اجازۀ آمریکا به زودی صادر خواهد شد. اما اینک تأخیرهای فزاینده، نگرانی‌هایی را در مورد قطعی شدن معامله ایجاد کرده است.

جان لیهی، مدیر فروش شرکت ایرباس گفته است: «مشکل باید طی چند ماه آینده حل شود وگرنه معامله صورت نخواهد گرفت». او ابراز تأسف کرد که بانک‌ها هنوز در معاملات با ایران «بیش از حد خجالتی‌اند».

لازم به ذکر است که در زمان تحریم‌ها، شرکت‌های هوایی مجبور بودند برای خرید هواپیماهای دست دوم حدود ۶۰ میلیون یورو پرداخت کنند، اما اکنون هواپیمای نو را با ۴۴ میلیون دلار معامله نموده اند.