ایران هفده هواپیمای مسافربری دست دوم خرید

0
542

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که از اوایل اسفندماه تا امروز، پانزده هواپیمای مسافربری به ناوگان ایران افزوده شده است. این هواپیماها قبل از خرید، حدود ده تا دوازده سال کار کرده‌اند. دو هواپیمای فرسوده نیز فقط به خاطر قطعات یدکی‌شان خریداری شده است.

نام شرکت‌های خریدار رسماً اعلام نشده اما رسانه‌های ایرانی نوشته‌اند که ٩ ایرباس توسط شرکت ماهان خریده شده است. هویت فروشنده یا فروشندگان و مبلغ معامله نیز معلوم نیست.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری گفت که طی سه ماه گذشته هفده هواپیما به ناوگان ایران افزوده شده است.

هشت هواپیما در اوایل اسفندماه، و ٩ هواپیما که اکثراً بعد از سال ٢٠٠٣ ساخته شده‌، روز گذشته (١٩ اردیبهشت) به ایران تحویل داده شده‌اند.
به گفتۀ آخوندی، ٢ فروند از این ١٧ هواپیما به دلیل “سن بالا” فقط برای استفاده از قطعات‌شان خریداری شده است.
او توضیح داد که «١۵ فروند دیگر به تدریج مجوز پرواز می‌گیرند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ مجموع ناوگان هوایی مسافربری ایران شامل ١۴٠ هواپیمای فعال است. به گفتۀ وزیر راه و شهرسازی با ورود هواپیماهای جدید، سن متوسط هواپیماهای ایران از بیست به نوزده سال کاهش می‌یابد.

از ٩ هواپیمایی که به تازگی به ایران رسیده، هشت فروند ایرباسA340 و یک فروند ایرباسA321 است که همگی توسط شرکت ماهان خریده شده‌اند.

چند هفته قبل، رئیس هواپیمایی کشوری گفته بود که ایران به ۴٠٠ تا ۵٠٠ هواپیمای مسافربری نیاز دارد.
صنعت هوانوردی ایران از سال ١٩٩۵ تحت تحریم آمریکاست. به دنبال مذاکرات اتمی، بخشی از تحریم‌ها در پاییز ٢٠١٣ لغو شد و خرید برخی قطعات یدکی را ممکن ساخت.