ایران می گوید اجازه نمی دهد دولت سوریه سرنگون شود

0
230

حسن امیرعبدالهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور عرب و آفریقا گفته است جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد دولت سوریه سرنگون شود.

بنا به گزارش رسانه های دولتی، کنفرانس «دوستان سوریه» روز چهارشنبه (٢٩ مه) با حضور نمایندگان ٤٠ کشور با هدف یافتن یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه در تهران برگزار شد.

عیدالهیان که در حاشیه کنفرانس سخن می گفت اظهار داشت «ما اجازه نخواهیم داد دولت سوریه سرنگون شود. ما قویاً از ملت و دولت سوریه و نیز از مخالفانی که به یک راهکار سیاسی اعتقاد دارند، حمایت می کنیم».

به گزارش صدای آمریکا، او گفت ایران برای جلوگیری از سقوط دولت سوریه از تجربه خود در منطقه استفاده خواهد کرد.

عبدالهیان اعلام کرد ایران پس از دریافت دعوت نامه کتبی، درباره حضور در کنفرانس پیشنهادی صلح سوریه تصمیم خواهد گرفت.

او گفت «ما درگفت وگوهای دیپلماتیک اعلام کردیم به این دلیل کهکنفرانس ژنو بر یافتن راهکار سیاسی متمرکز شده است، ما نسبت به چنین دعوتی رویکرد مثبتی خواهیم داشت».

از سوی دیگر، ایران از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد سوریه که آنرا “جانبدارانه و یک سویه” می نامد به شدت انتقاد کرده است. تهران از جامعه بین المللی خواسته است رویکرد خود نسبت به بحران سوریه را تغییر دهد.

محسن نظیری اصل، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو ، ضمن انتقاد از کشورهایی که خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده اند، پیش نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در سوریه را محکوم کرد.

قطعنامه، که با ۳۶ رای موافق، یک رای مخالف و هشت رای ممتنع به تصویب رسید، ارتش سوریه را به کشتار غیرنظامیان و استفاده از سلاح های سنگین و نقض حقوق بشر درشهر القصیر متهم می کند. روسیه و سوریه قطعنامه را محکوم کردند.