ایران صاحب یک کرسی در یونسکو شد

0
238

دبیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) طی نامه ای رسمی، یکی از کرسی‌های شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را به «علیرضا امری کاظمی»، کارشناس باسابقه کشور در زمینه ژئوتوریسم و ژئوپارک اعطا کرد.

 به گفته علیرضا امری کاظمی، این بالاترین جایگاهی است که تاکنون یک ایرانی در زمینه ژئوپارک‌ها در جهان به آن دست یافته است.

«علیرضا امری کاظمی» بیش از 15 سال است در سطح ملی و بین‌المللی به پژوهش، انتشار کتاب و مقاله در زمینه ژئوتوریسم و ژئوپارک‌ها مشغول بوده و مسؤول تهیه و تدوین پرونده موفق ثبت دوباره ژئوپارک قشم نیز است.

با توجه به اینکه ایران تنها نماینده از منطقه غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو است، به نظر می‌رسد از این پس مسائل ژئوپارک‌های این مناطق نیز به نوعی تحت پوشش ایران قرار گیرد.

شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو متشکل از 12 عضو از سراسر جهان است که بر اجرای درست برنامه بین‌المللی علوم زمین و ژئوپارک‌ها (در بخش ژئوپارک ها) نظارت داشته و مسؤولیت تایید و تصویب مناطق پیشنهادی برای ژئوپارک‌ها را به عهده دارد.

به گزارش ایسنا،این انتخاب در شرایطی صورت گرفته که پرونده ژئوپارک قشم در نوبت رأی‌گیری برای بازگشت دوباره به فهرست جهانی ژئوپارک‌ها است و علاوه‌بر این، ایران در تلاش است پرونده‌های دیگری را برای ژئوپارک‌های ارس و لرستان برای ثبت جهانی آماده کند.