ایران رکورددار سقوط قیمت نفت بین اعضای اوپک

0
154

نفت ایران در ماه نوامبر با 5 دلار و 63 سنت کاهش قیمت در هر بشکه به طور متوسط بشکه ای 38 دلار و 92 سنت معامله شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بهای نفت سنگین ایران خاضر در سبد نفتی این سازمان در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 5 دلار و 63 سنت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از ایسنا، براساس اعلام اوپک متوسط قیمت نفت ایران در ماه نوامبر 38 دلار و 92 سنت در هر بشکه اعلام شده بود.

نفت ایران در یازدهمین ماه سال میلادی به عنوان پنجمین نفت ارزان در بین 12 نفت موجود در سبد نفتی اوپک قرار گرفت به طوریکه در این سبد به ترتیب نفت نفت مری ونزوئلا، اورینت اوکوادور، صادراتی کویت و نفت سبک بصره قیمت پایین تری نسبت به نفت سنگین ایران داشته اند.

این گزارش نشان می‌دهد که نفت سنگین ایران طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن بیشترین کاهش قیمت را در بین نفت کشورهای اوپک تجربه کرده است و در سال 2015 نیز به طور کلی پنجمین نفت ارزان را در بین این کشورها داشته است.

این در حالیست که نفت برنت در معاملات روز جمعه بشکه‌ای 39 دلار و 50 سنت و نفت سبک بشکه‌ای حدودا 39 و 60 سنت قیمت‌گذاری شده است.

این گزارش درحالی منتشر شده است که ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی به دنبال افزایش میزان عرضه نفت خود به یک میلیون بشکه در روز است.