ایران در تدارک خرید هواپیماهای ایرباس از فرانسه

0
158

حسن روحانی می‌گوید در جریان سفر هفته آینده‌اش به فرانسه احتمالا معامله‌ای برای خرید چند فروند هوایپمای ایرباس امضا خواهد کرد. امکان خرید هواپیماهای مسافربری برای ایران با لغو تحریم‌ها در پی توافق هسته‌ای میسر شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، که قرار است از روز دوشنبه هفته آینده سفر رسمی دو روزه‌ای را به فرانسه آغاز کند، روز چهارشنبه (۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر) در مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسوی گفته است که مجموعه‌ای از معاملات اقتصادی در جریان این سفر به امضا خواهد رسید که یکی از آنها احتمالا خرید چند فروند هواپیمای ایرباس برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل هوایی ایران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای روحانی در این مصاحبه که در تهران انجام شد، گفت: «ما اکنون هم از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در خطوط هوایی‌مان استفاده می‌کنیم و معمولا اگر شرایط فراهم باشد خریدهای ما از یکی از این دو کمپانی انجام می‌شود که در جریان این سفر احتمالا ایرباس گزینه ما خواهد بود.»

رئیس‌جمهور ایران در توضیح معاملات اقتصادی با فرانسه گفت: «در آستانه سفر به فرانسه مذاکراتی در حوزه‌های گوناگون از جمله حمل‌ونقل، کشاورزی و صنعت، به‌خصوص صنعت خودروسازی (با طرف فرانسوی) انجام شده است و مذاکره بر سر حمل‌ونقل هوایی را هم باید به این مجموعه افزود.» به گفته حسن روحانی در جریان این سفر دولتی به فرانسه پروتکل‌هایی امضا خواهد شد که به عنوان پایه‌ای برای همکاری‌های صنعتی و تجاری عمل خواهد کرد.

پیش از این عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، اعلام کرده بود که مذاکرات با ایرباس و بوئینگ برای خرید و اجاره هواپیماهای مسافربری آغاز شده است، اما جزئیات بیشتری درباره این معاملات هنوز منتشر نشده است.

ناوگان هوایی ایران به خاطر تحریم‌هایی که در دهه‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، ناوگانی فرسوده است که نیاز مبرم به نوسازی و ارتقا دارد. بر اساس تحریم‌های پیشین حتی فروش قطعات یدکی به ایران هم ممنوع اعلام شده بود.

دراین گزارش دویچه وله آورده؛به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران، ناوگان هوایی ایران دارای ۲۴۷ هواپیما با متوسط سن ۲۰ سال است و باید با ناوگان جدید جایگزین شود. عباس آخوندی می‌گوید نوسازی ناوگان هوایی ایران نیاز به ورود ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید دارد. در ۱۵ سال گذشته هواپیماهای ایرانی با بیش از ۲۰۰ سانحه روبرو بوده‌اند که در جریان آنها بیش از ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.