ایران حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی را تأمین مالی کرده است؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

0
369

روزنامه نيويورك پست، می‌گوید؛ به اطلاعاتی دست‌یافته که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به گروه تروریستی انصار الشریعه، حمله‌کنندگان به سرکنسولگری آمریکا در بنغازی، در سال ۲۰۱۲ که منجر به قتل کریس استونس سرکنسول وقت آمریکا در بنغازی شد، از سوی بابک زنجانی و شخصی بنام علیرضا زیبا حالت منفرد، حداقل دو میلیون یورو کمک مالی از طریق بانکی در مالزی پرداخت کرده است. در این حمله برنامه‌ریزی‌شده به جز کریس استونس سه نفر دیگر کشته شدند.

نویسنده مقاله کنت تیمرمن، روزنامه‌نگار و نویسنده سیاسی و مدیر اجرایی بنیاد دموکراسی در ایران می‌باشد که رسماً خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی در ایران است. وی در سال ۱۹۹۱ کتاب لابی مرگ: چگونه غرب عراق را مسلح کرد را نوشت.

تیمرمن در سپتامبر 2006 در مقاله‌ای در سایت نیوز مکس، مدعی شد سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران هنگام سفر به آمریکا در هتل هایت در یک ملاقات خصوصی! شام را میهمان جورج سورس شد. همین موضوع بهانه به دست جناح مخالف سید محمد خاتمی داد و به یکی از مهم‌ترین تبلیغات بخش تندرو جناح محافظه‌کار علیه خاتمی تبدیل گردید و از سوی رسانه‌های آنان بازتاب فراوان یافت.

کنت تیمرمن از قول یک پیمانکار نظامی می‌گوید شماری از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در فوریه 2011 میلادی روزهای نخست انقلاب علیه معمر قذافی، آشکارا در خیابان‌های بنغازی تردد می‌کردند. تیمرمن مدعی است که افسران اطلاعاتی آمریکایی در بنغازی و طرابلس سفیر آمریکا در لیبی را از طرح ایرانی‌ها برای حمله به یک ساختمان آمریکا در لیبی آگاه کرده بودند.

تیمرمن می‌گوید: سرهنگ کرین بیریت آندی وود، مسئول حفاظت کنسولگری آمریکا در ژوئن 2012 پیامی به بالادست خود فرستاد و از ارتباط گروه‌ شبه‌نظامی «انصار الشريعة» با ایران خبر داد و افزود؛ این گروه از سوی ایران تأمین مالی می‌شود.

تیمرمن می‌گوید: دولت اوباما، پیمانکاران شرکت‌های امنیتی آمریکایی در لیبی و عوامل اطلاعاتی آمریکایی در لیبی از وجود نیروی قدس در بنغازی آگاه بودند ولی از سوی مقامات آمریکایی تهدید شده بودند که این راز را فاش نکنند.

تیمرمن از اسناد مالی سخن می‌گوید که منبع آنان جمهوری اسلامی است و از نقش مستقیم ایران در حملات بنغازی پرده برمی‌دارد. تیمرمن بر اساس این اسناد ادعا می‌کند که در یک‌روند پول‌شویی نیروی قدس سپاه پاسداران از مالزی مبلغ 1.9 میلیون یورو برای انجام حمله به کنسولگری آمریکا، به بنغازی فرستاده بود.

تیمر من از یک لبنانی به نام «خلیل حرب» نام می‌برد که از سوی جمهوری اسلامی به مسئولیت بسیج و آموزش گروه شبه‌نظامی جهادی انصار الشريعة گماشته شده بود. مدت‌زمانی پس از حمله به سفارت آمریکا در بنغازی، آمریکا مبلغ پنج میلیون دلار برای دستگیری عاملین این جنایت جایزه تعیین کرد و «خلیل حرب» دستگیر شد ولی به اتهام جرم کوچکی که در لبنان مرتکب شده بود، نه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی.

کنت تیمرمن از یک منبع خبری خود که در ایران می‌باشد می‌گوید؛ یک واسطه به همراه هشت تا ده میلیون دلار در قالب اسکناس‌های پانصد یورویی سه هفته پیش از انجام عملیات وارد بنغازی شد و پول‌ها را که منبع آن از حساب‌ نیروی قدس در بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در مالزی بود به همراه داشت.

تیمر من به نقل از منبع خود در ایران می‌گوید؛ بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در مالزی پوششی برای عملیات مالی سپاه پاسداران بود که بابک زنجانی دلال ثروتمند ایرانی از آن برای پول‌شویی درآمدهای نفتی به سود ایران و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کرد.

تیمرمن از شخصی دیگری به نام «مهدی ربانی» نام می‌برد و او را افسر سپاه پاسداران می‌نامد که تحت پوشش گروه پزشکی هلال‌احمر به بنغازی فرستاده‌شده بود.

تیمرمن می‌گوید؛ با استناد به اطلاعاتی که در اختیار ستاد فرماندهی آفریقایی ایالات‌متحده آمریکا «آفریکوم»، قرار دارد در تابستان 2012 جمهوری اسلامی تسلیحاتی به مصر و لیبی ارسال کرده است.

تیمر من تأکید می‌کند؛ اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد حملات بنغازی یک اقدام تروریستی ضدآمریکایی بود که زیر نظر مقامات عالی‌رتبه ایران انجام و با پول حاصل از فروش نفت تأمین مالی شد و چندین نهاد دولتی، بانک‌ها و نهادهای تجاری مستقر در مالزی، فرانسه و لیبی در آن نقش داشتند.

در پایان کنت تیمرمن از «جان راتکلیف» مدیر جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا؛ سیا خواست از پنهان‌کاری دست بردارد و نقش ایران در این حملات را افشا کند.

بی‌بی‌سی در 17 آگوست 2020 میلادی نوشت «هفته پیش سی ان ان گزارش داد که به اسنادی دست‌یافته که نشان می‌دهد ایران به جنگجویان گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان پاداش داده است و یکی از دلایل حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به رابطه ایران و گروه طالبان مرتبط بوده است». در 30 ژوئن 2020 نیز افشا شد که روسیه برای قتل نظامیان آمریکایی در افغانستان به طالبان پیشنهاد کمک مالی کرده است.