ایران به مداخله در امور داخلی‌ مصر متهم شد

0
177

وزارت امورخارجه مصر، امروز در صفحه فیس بوک خود نسبت به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امورخارجه ایران شدیداً ابراز نارضایتی کرد و نوشت که این اظهارات «مداخله غیرقابل قبول» در امور داخلی مصر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امورخارجه مصر، اضافه کرده که اظهارات این مقام جمهوری اسلامی ایران ناشی از فقدان درک واقعی از طبیعت تحولات دموکراتیک مصر است.

عباس عراقچی- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه گذشته، در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: «تحولات مصر هنوز در یک فضای غبارآلود است و ابعاد مختلف آن روشن نیست اما مسلماً دست‌های خارجی نیز در کار است.»

وی همچنین اضافه کرد: «دخالت نیروهای نظامی در عرصه سیاسی پذیرفته نیست و موجب نگرانی است.»

روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با مصر پس از انقلاب ایران به طور کامل قطع شد، اما در دوران محمد مرسی علی‌رغم اختلافات این دو کشور در زمینه بحران سوریه، تلاش شد که این رابطه از سر گرفته شود.

ایران روز دوشنبه برکناری مرسی توسط ارتش بعد از تظاهرات وسیع علیه وی را «موردی برای نگرانی» خواند و گفت «دستهای خارجی» در برکناری مرسی در کار بوده است.

 مصر اتهامات ایران را رد کرد و آنها را ناشی از «عدم اطلاع دقیق از طبیعتِ توسعه دموکراتیک در مصر» خواند.

مصر در پاسخ به انتقادات حکومت اسلامگرای ترکیه در مورد برکناری مرسی نیز واکنش مشابهی نشان داده بود.

اما برکناری مرسی از سوی ارتش، بار دیگر تنش‌ها را میان ایران و مصر افزایش داده است.

امروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تحولات اخیر مصر ابراز نگرانی کرد و نوشت: «درگیری‌های مصر هیچ ثمره ای جز خوشنودی دشمنان قسم خورده امت اسلامی به ویژه كیان صهیونیستی كه از جریان بیداری اسلامی زخم خورده است، ندارد.»