ایران به دنبال خرید هواپیماهای روسی است

0
462

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران امیدوار به تقویت ناوگان هوایی خود با هواپیماهای ساخت روسیه است.

 محمد خدا کرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خبرگزاری روسی اسپوتینک گفت: ایران در حال برنامه ریزی برای گفتگو با روسیه در زمینه خرید هواپیمای مسافربری است.

خداکرمی افزود: ما آماده همکاری با تمام شرکتهای سازنده هواپیما در جهان از جمله شرکتهای روسی هستیم. گفتگوهایی بین تهران و مسکو در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی گفت: ما امیدواریم ناوگان هوایی خود را با هواپیماهای ساخت روسیه تقویت کنیم.

ابراز امیدواری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خرید هواپیما از روسیه در شرایطی است که با توجه به آمار بالای سقوط هواپیماهای روسی در کشور، مردم ذهنیت خوبی نسبت به هواپیماهای این کشور ندارند.

با توجه به چشم انداز لغو تحریمها و بازار بکر ایران برای شرکتهای سازنده هواپیما که رقابت آنها را برای حضور در ایران درپی خواهد داشت، به نظر می‌رسد بهتر است همکاری در این بخش با برندهای معتبرتر صورت بگیرد.

پیشتر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود که با توجه به عملکرد نه چندان مثبت هواپیماهای روسی در ناوگان ایران شرکت‌های هواپیمایی داخلی هیچ علاقه‌ای به خرید هواپیما‌های این کشور ندارد.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به بهبود فضای مبادلات صنعت هوایی ایران با دیگر کشور‌های دنیا اظهار کرد: در چنین شرایطی ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند برای خرید هواپیماهای جدید حق انتخاب داشته باشند که در این بین بسیار بعید است هواپیما‌های روسی جایگاهی در خرید‌های جدید پیدا کنند.

وی ادامه داد: عملکرد نه چندان مثبت هواپیما‌هایی مانند توپولف و سابقه‌ی ثبت چند سقوط دردناک باعث شده است هواپیماهای روسی در آینده ناوگان ایران هیچ نقشی نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره‌ی آخرین خبرها از مذاکرات ایرلاین‌ها برای خرید هواپیماهای جدید اظهار کرد: قطعا با توجه به بحث لغو تحریم‌ها ایرلاین‌های ایرانی تلاش خود را برای مذاکرات با شرکت‌های هواپیماسازی دست اول جهان آغاز کرده‌اند و امید این وجود دارد که در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی هواپیمای جدید به آسمان ایران اضافه شود.

به گزارش ایسنا؛ اسعدی سامانی اضافه کرد: البته این موضوع منوط به رسیدن منابع اعتباری لازم خواهد بود که امیدواریم این مساله با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و البته حمایت‌های دولتی چه از طریق تسهیلات بانکی و چه منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.