ایران بهشت شرکت های فرانسوی؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
322

در حالیکه رسانه های داخلی، خارجی و اپوزیسیون ایران سرگرم بحث و گفتگو در باره علل مرگ هاشمی رفسنجانی می باشند. شرکت های خارجی مشغول پیش بردن معاملات بازرگانی با جمهوری اسلامی هستند. گویا روی کار آمدن آقای دونالد ترامپ و تهدیدات او نسبت به جمهوری اسلامی در واقع کسی را بطور جدی گران نکرده است. نشریه فرانسوی لوموند می گوید؛ یک سال پس از اجرای برجام اقتصاد ایران به آرامی بر پا می خیزد و امیدوار کننده می باشد. یک ایرباس ( A321)  د رفرودگاه مهر آباد بر زمین نشست. این نخستین هواپیما از صد فروند سفارش به شرکت هواپیما سازی اروپایی می باشد.

لوموند شیخ حسن روحانی را رئیس جمهور میانه رو! می نامد که چهار ماه به انتخابات مانده می کوشد تا نتایج مثبت سیاست نرمش که خود مبتکر آن می باشد را  با جامعه جهانی پیش ببرد. سیاستی که تندرویان رژیم را به مخالفت و کار شکنی وادار کرده است.

لوموند می نویسد؛ آمار روی کاغذ نشان دهنده پیش بینی وضعیت مثبت می باشد. مسئولین ایرانی می گویند درآمد ناخالص ملی در ششماه اول سال، هفت و چهار درصد افزایش داشته است. در این مورد نهاد های بین الملل محتاط هستند. بر پایه آمار و پیش بینی های بانک جهانی این افزایش در سال 2015 میلادی،چهار دهم درصد بوده و در سال 2016 به چهار و شش دهم درصد رسیده و پیش بین می شود د رسال 2017، به پنج و دو دهم درصد افزایش خواهد یافت.

پس از اجرای برجام و رفع بخشی از تحریم ها، شرکت های فعال فرانسوی دوباره پایشان به کشوری با هشتاد میلیون جمعیت باز شد.  شوری که سرشار از ذخائر نفت و گاز است و نیاز مبرمی به باز سازی ساختار های اساسی دارد.

شرکت نفتی توتال از سال 1954 ،میلادی در صحنه انرژی ایران حضور داشته است. در هشتم نوامبر 2016، شرکت توتال قرار داد مهمی برای بهره برداری گاز در آب های خلیج فارس درمنطقه مشترک میان ایران و قطر با شرکت ملی نفت ایران به امضاء رساند.  در این بخش هشت درصد گاز جهان ذخیره است. توتا ل نخستین شرکت غربی است که پس از اجرای برجام به ایران بازگشت.

چهار میلیارد و هشتصد ملیون دلار هزینه این  سرمایه گذاری می باشد که دو میلیارد دلار آن در نخستین مرحله مورد نیاز است. در این قرار داد شرکت فرانسوی توتال با یک شرکت چینی شریک می باشد.

لوموند معتقد است که چهره ایران در حال دگرگونی است. در منطقه آزادی در غرب تهران ساختمان های دو طبقه محل کار استارت آپ های ایرانی می باشد. مامان پز! ( دستپخت مامان) یک شرکت نوپای ایرانی است. روی یک میز بزرگ انواع خوراک های ایرانی  برای مزه کردن چیده شده اند. شرکت مامان پز، بطور آنلاین سفارش خوراک می گیرد و به خانه های مردم می رساند.

این خوراک ها توسط زنان خانه دار تهیه می شوند. برای پذیرفته شدن به عنوان آشپز در این شرکت، هر داوطلب آشپزی باید چهار نوع خوراک بپزد و نمره هشتاد روی صد دریافت کند. مسئول این شرکت یک خانم سی و یک ساله ایرانی است که هفت کارمند دارد و هشتاد آشپز روزانه هزار سفارش خوراک را آماده می کنند. پیش بینی می شود که در آمد سالانه این شرکت آشپزی اینترنتی در پایان سال 2018 میلادی به چند میلیون یورو افزایش یابد.

تصور دست یابی به چنین در آمدی برای یک شرکت آشپزی خانگی در اروپا آسان نیست.