ایران: با دعوت “مشروط” به ژنو ٢ نمی رویم

0
141

مرضیه افخم- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به استقبال مشروط آمریکا از حضور ایران در نشست صلح برای سوریه موسوم به نشست “ژنو ٢” گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: اگر حضور ایران به نفع رسیدن به راه حل است، ایران آماده همکاری است اما مشروط نمودن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیرقابل پذیرش است و شرطی را نمی پذیریم.

 در حالیکه جامعه بین المللی خود را برای برگزاری نشست صلح برای سوریه و راه‌های پایان دادن به بحران داخلی در این کشور آماده می سازد، دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد، شرط حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست، پذیرش بیانیه نشست “ژنو ١” خواهد بود.

 در بیانیه نشست “ژنو ١” که در ژوئن سال ٢٠١٢ برگزار شد، مسیری برای حل و فصل سیاسی مناقشه در سوریه ترسیم شد؛ این بیانیه از سوی آمریکا، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه پذیرفته شد اما جمهوری اسلامی ایران که برای این نشست دعوت نشده بود از پذیرش آن خودداری کرد.

به گزارش خبرنامه حدود یک ماه مانده به نشستی تحت عنوان ” ژنو 2 ” پیرامون راه های پایان دادن به بحران داخلی سوریه، دولت آمریکا اعلام داشت که تحت شرایطی از حضور جمهوری اسلامی در این نشست استقبال می کند.

 تا کنون شماری از کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا با حضور ایران در نشست ژنو 2 مخالفت کرده بودند.

این برای اولین بار است که آمریکا تحت شرایطی حضور ایران را در این نشست که اواسط نوامبر برگزارخواهد شد، می پذیرد.