اکسیوس: احیای «برجام» شامل انهدام سانتریفیوژهای پیشرفته جمهوری اسلامی نمی‌شود

0
213

دولت بایدن به مقامات امنیتی اسرائیل اطلاع داده است که احیای احتمالی توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» شامل از بین بردن سانتریفیوژهای نسل جدید نمی‌شود، و جمهوری اسلامی اجازه خواهد یافت این ابزارهای اتمی پیشرفته را حفظ کند.

چهارشنبه 9 فوریه، کارشناسان امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی، مدت زمان مورد نیاز جمهوری اسلامی برای تولید اورانیوم غنی‌شده سطح بالا برای بمب هسته‌ای را به چهار تا شش ماه کاهش می‌دهد.

دو مقام اسرائیلی که در جریان رایزنی‌های راهبردی بین آمریکا و اسرائیل قرار دارند، می‌گویند این ارزیابی کوتاه‌تر از «زمان شکست» شش تا نه ماهه است که کارشناسان دولت بایدن محاسبه کرده‌اند. استاندارد تعیین‌شده زمان شکست جمهوری اسلامی توسط توافق هسته‌ای 2015 یک سال بود.

مقامات امنیتی اسرائیل گفته‌اند دولت بایدن دو هفته پیش در جریان جلسه‌ای تصویری پشت درهای بسته آنها را در جریان ارزیابی خود قرار داد. کارشناسان امنیتی آمریکا و اسرائیل هر دو بر این باور بودند که در صورت عدم احیای برجام، جمهوری اسلامی طی حدود پنج هفته با توانایی تولید بمب اتم فاصله دارد.

العربیه به نقل از اکسیوس نوشت، طی جلسه مشترک مذکور، دولت بایدن به دولت بنت اطلاع داد که توافق هسته‌ایِ احیا شده شامل انهدام سانتریفیوژهای نسل جدید ایران نمی‌شود. طبق توافق 2015، جمهوری اسلامی اصلا اجازه استفاده از این ابزارهای پیشرفته اتمی را نداشت.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی در این باره به «اکسیوس» گفته که طبق توافق احیا شده، سانتریفیوژهای نسل جدید همچنان در ایران خواهند ماند، و فقط «تحت مُهر» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جایی در ایران انبار می‌شوند، امری که باعث خواهد شد جمهوری اسلامی اگر بخواهد، به آسانی بتواند غنی‌سازی گسترده و تلاش برای تولید بمب اتم را از سر گیرد.