اوکراین خواستار عضویت تمام عیار در ناتو شد

0
169

روز جمعه اوکراین با بیشترین تاکید بر تقاضای کمک نظامی از غرب، خواستار عضویت کامل در ناتو شد. پیش از آن، اوکراین روسیه را به اعزام ستون های زرهی مسلح برای به عقب راندن نیروهای اوکراین در برابر شورشیان هوادار روسیه متهم کرده بود.

خبرگزاری رویترز می نویسد: ولادیمیر پوتین به روال معمول با اتخاذ موضع تهاجمی، اقدام کی یف برای بازپس گرفتن شهرهای شرقی از شورشیان را به اشغال اتحاد جمهوری های شوروی توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد. او با اعلام موفقیت شورشیان در متوقف کردن اوکراین به آنان پیشنهاد کرد که به سربازان اوکراینی که در محاصره آنان قرار دارند اجازه عقب نشینی دهند.

به گزارش صدای آمریکا؛ پوتین که با گروهی از جوانان در اردوگاهی تابستانی سخن می گفت، از مردان هم وطنش خواست «آماده پاسخ گویی به هرگونه تهاجم علیه روسیه باشند». او مردم روسیه و اوکراین را «عملا ملتی واحد » شمرد. سخنی که از نظر اوکراینی ها یک هزار سال سابقه موجودیت این ملت را نادیده می گیرد.

به گزارش رویترز در ۷۲ ساعت گذشته بناگهان شورشیان روسیه -گرا جبهه تازه ای گشوده و نیروهای اوکراینی را از یک شهر کلیدی بر ساحل دریای ازوف، که دارای اهمیت استراتژیک است، بیرون راندند. کی یف و دولت های غربی این تغییرات را نتیجه رسیدن ستون های مسلح نیروهای مسکو می دانند که پوتین برای نجات شورشی که روبه نابودی داشت، ارسال کرده است.

شورشیان می گویند حاضرند به شرط پس گرفتن سلاح ها و تجهیزات زرهی خود به سربازان اوکراین اجازه عقب نشینی دهند. کیف این امر را نشانه پیروی جنگ جویان از فرمان های مسکو می داند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ “آندرس فوگ راسموسن” دبیر کل پیمان ناتو اعلام کرد نمایندگان ناتو و اوکراین در نشست کمیسیون دوجانبه در سطح سفرا در روز جمعه مسئله عضوت اوکراین در این ائتلاف را مورد بحث قرار ندادند.

ریانووستی گزارش کرد: راسموسن پس از پایان این نشست در پاسخ به سئوالی در باره این که آیا احتمال عضویت اوکراین در پیمان ناتو در نشست سفرا مطرح شده بود یا نه، گفت: “بحث در خصوص این مساله در نشست امروز نبود”.

“ولادیمیر پوتین” رییس جمهور روسیه اعلام کرد مقامات اوکراین به جای این که با زبان ضرب الاجل صحبت کنند، باید روند گفتگو را آغاز کرده و به پشت میز مذاکره بنشینند.

پوتین طی بیاناتی در همایش جوانان “سلیگر 2014” اظهار داشت: “ما در گفتگوها با مقامات اوکراین و همچنین رهبران آمریکا و کشورهای اروپایی بارها بر ضرورت پایان دادن به جنگ برادرکشی و آغاز گفتگو در این کشور تاکید کرده ایم”.

پوتین با یادآوری پیشنهاد برقراری آتش بس هفت روزه که چند هفته پیش به طور یک جانبه از سوی رهبری اوکراین مطرح شده بود، این پیشنهاد را ضرب الاجل نامید و گفت: “کاملا بدیهی است همه کسانی که خلع سلاح نشوند، پس از پایان این مدت نابود خواهند شد”.

وی افزود: “البته، افرادی که برای حفظ جان و دفاع از شرافت خود اسلحه به دست گرفته اند، این پیشنهاد را نخواهند پذیرفت”.