اوکراین بیشترین غرامت را از جمهوری اسلامی بابت سقوط هواپیمای مسافربری خود طلب می کند

0
161

دیمیترو کولبا“، وزیر امور خارجۀ اوکراین، در پیامی ویدیوئی که پس از اولین دور مذاکرات با نمایندگان جمهوری اسلامی دربارۀ سقوط هواپیمای مسافربری کشورش توسط سپاه پاسداران منتشر کرد، گفت : “دولت کیف خواهد کوشید که بیشترین غرامت را از جمهوری اسلامی برای بازماندگان قربانیان هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی دریافت کند.”

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ اوکراین این غرامت دست کم تا حدودی درد و غم خانواده های قربانیان این فاجعه را کاهش خواهد داد. وزیر امور خارجۀ اوکراین تصریح کرد که “فرآیند دریافت غرامت آسان نخواهد بود. اما، او ابراز اطمینان کرد که اوکراین به عدالت دست خواهد یافت و مهم نیست که دستیابی به عدالت چقدر به درازا بکشد و چه تلاش هایی برای تحقق آن باید انجام داد.”

در هشتم ژانویه گذشته یک هواپیمای بوئینگ مسافربری اوکراین اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی تهران هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت که به سقوط و کشته شدن کلیه ١٧٦ سرنشین آن منجر شد که عمدتاً شهروندان ایرانی و کانادایی بودند.

رادیوفرانسه نوشت؛ بعد از چند روز انکار و تکذیب، عاقبت سپاه پاسداران در پی اظهارات سرویس های اطلاعاتی جهان مسئولیت ساقط شدن هواپیمای اوکراینی را پذیرفت و مدعی شد که این فاجعه ناشی از “خطای انسانی” بوده است.