اوکراین به دنبال تحریم ۵۰ ساله جمهوری اسلامی

0
243

آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) گفت، ولودیمیر زلنسکی قصد دارد لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه کند که براساس آن به مدت «۵۰ سال» تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی به عنوان متحد روسیه وضع خواهد شد.

در پی حملات پیوسته دو روز گذشته با «پهپادهای جمهوری اسلامی» به کی‌یف، مقامات اوکراینی می‌گویند رئیس جمهور این کشور پیش‌نویس لایحه‌ای را به پارلمان این کشور می‌فرستد که در برگیرنده تحریم‌هایی بلندمدت علیه جمهوری اسلامی خواهد بود.

در صورت تصویب این لایحه در پارلمان اوکراین، ترانزیت کالاهای ایرانی از طریق خاک اوکراین و حریم هوایی این کشور متوقف شده و همچنین تحریم‌های تجاری، مالی و فناوری علیه جمهوری اسلامی و شهروندانش ایران اعمال خواهد شد.

یورونیوز نوشت؛ کی‌یف و متحدانش می‌گویند جمهوری اسلامی از سال گذشته و پس از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، تسلیحات جنگی از جمله صدها هواپیمای بدون سرنشین را به روسیه ارسال کرده است. اتهاماتی که جمهوری اسلامی آن‌ها را رد می‌کند.

همزمان یک مقام ارشد دولت اوکراین به ایران هشدار داده است که پس هدف قرار گرفتن پایتخت کی‌یف با پهپادهای شاهد جمهوری اسلامی در شبانه روز یکشنبه، «عواقبی» را متحمل خواهد شد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، نیز در توییتر نوشت: «رژیم تروریست جمهوری اسلامی به متحد کلیدی مسکو در این جنگ تبدیل شده است و عمداً به آن سلاح برای حمله به شهرهای غیرنظامی می‌دهد.»