اوکراین: از جمهوری اسلامی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم

0
95

معاون وزیر خارجه اوکراین گفته کشورش پرونده سقوط هواپیمای مسافربری را دیر یا زود به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد برد. او گفته اوکراین چهار بار به جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره داده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده که ممکن است این کشور دیر یا زود درباره پرونده سقوط هواپیمای مسافربری علیه جمهوری اسلامی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برد.

یِوِن اِنین روز دوشنبه ۱۶ تیر به خبرنگاران گفت: «به طور مشخص ما واقعا به یک تیم جدی حقوقی نیاز داریم چرا که این موضوع می‌تواند یک رویارویی بسیار جدی باشد. ما خود را آماده کرده‌ایم که دیر یا زود به دیوان بین‌المللی دادگستری برویم و مقامات جمهوری اسلامی را وادار کنیم تا با یک توافق پیش از دادگاه موافقت کنند و این میسر نخواهد بود مگر با داشتن شواهد و مدارک مناسب. هرچه این شواهد محکم تر باشند شانس رسیدن به توافق بزگتر و سریعتر خواهد بود.»

به گفته قائم‌مقام وزیر خارجه اوکراین، این کشور حداقل چهار بار یادداشت‌هایی همراه با یک پیشنهاد مشخص برای شروع مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن به جمهوری اسلامی ارائه کرده است. اما به گفته او هیچ پاسخ مشخص رسمی از جمهوری اسلامی دریافت نکرده است.

اِنین گفته: «ما تمایل آنها [جمهوری اسلامی] برای گفت و گو را از برخی مصاحبه‌های آنها متوجه شدیم.»

دویچه وله نوشت؛ به گفته معاون وزیر خارجه اوکراین، ساز و کار مذاکره مبتنی بر اطلاعاتی است که از تحقیقات تکنیکی و جنایی به دست می‌آید و هدف مذاکره این است که بر اساس مسئولیت بین‌المللی جمهوری اسلامی، این کشور را نه تنها وادار به عذرخواهی بلکه دادن تضمین برای تکرار نشدن این حادثه در آینده و نیز پرداخت غرامت کند.