اوکراین؛ ارتش روسیه تضعیف و خسته شده ومی‌تواند در هم بشکند

0
529

بخشی از گفتگوی اختصاصی روزنامه فرانسوی اکسپرس با ژنرال آمریکایی، بن هودج، فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در اروپا و از جنگجویان قدیمی عراق و افغانستان می‌باشد.

به نظر کارشناس نظامی آمریکایی، این بحران به یک نقطه اوج خود به سود اوکراین رسیده است ، نباید گفت جنگ ابدی خواهد بود. جنگجوی پیشین عراق و افغانستان، فرمانده نیرو های آمریکایی در سال‌های (2017-2012)هنگام الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و جنگ در شرق اوکراین ، در این شغل با اهمیت که بطور ویژه
در راستای تهدید ات روسیه می‌باشد.

ژنرال بن هودج ، امروز در آلمان اقامت دارد و به زبان آلمانی مسلط و برای یک نهاد حقوق بشری ، به نام (Human Rights First) کار می‌کند واغلب میهمان شبکه‌های رسانه ای ؛ سی- ان – ان و فاکس نیوز می‌باشد.

اکسپرس: آیا فکر می‌کنید هنوز به آنچه که در بهار گذشته در مورد شکست روسیه در آغاز پاییز امسال به روزنامه اکسپرس گفتید اعتقاد دارید؟

ژنرال بن هودج: چیزی که درآن زمان گفتم این بود که روسیه حدود ماه سپتامبر2022 به حد نهایی خود خواهد رسید و همه توان خود را مصرف خواهد کرد و از آن بالاتر نخواهد رفت، و همینطور گفتم که نیروهای اوکراینی می‌روند تا قدرت خود را نشان دهند، که بدان مرحله رسیدیم. ارتش روسیه به نقطه اوج عملیات خود رسیده و کار بیشتری نمی‌توان انجام دهد.

لجیستیک ارتش روسیه کاملاً در هم ریخته است یک روز در میان یک انبار تجهیزات و مهمات روس ها، اثر بمباران اوکراینی و ضربات موشک ها و عملیات نیرو های ویژه اوکراین و خرابکاری نیرو های پارتیزان در مناطق اشغالی خنثی می‌شوند و یا دود می‌شوند و بهوا می‌رود و روسیه به دلیل تحریم های تکنولوژی غرب، قادر به جایگزینی تجهیزات تخریب شده نیست نیروی هوایی روسیه برای عملیات تعمیر و نگهداری هواپیما های جنگی خود شروع به خود خوری!قطعات هواپیما های دیگر کرده است.

لجیستیک مشکل شماره یک روس ها

در یک بحران موضوع تعمیر و نگهداری ، چه هواپیماها و یا خودرو های زمینی تعیین کننده می باشند، من درباره تعمیر خودروهای آسیب دیده در نبرد حرف نمی‌زنم، بلکه درباره نگهداری روزانه تجهیزات می‌گویم برای پیروزی در یک جنگ باید بتوان در وضعیتی قرار داشت تا این وظایف روزانه را انجام داد ، کاری که روس ها نتوانستند انجام دهند.

روس ها همچنین دارای مشکلات منابع انسانی هستند، روس ها به زحمت قادر به پیدا کردن داوطلب آماده برای جنگ در اوکراین می باشند، افزون بر آن، به احتمال زیاد بیش از پیش روس ها، صد ها بلکه هزاران سرباز روس که در منطقه خرسون در یک تله گرفتار شده اند را از دست خواهند داد ارتش اوکراین پل روی رودخانه دنیپر، که در شرق اروپا به دریای سیاه می‌ریزد را تخریب کرده‌ است، کاری که باعث منزوی شدن نیروهای روسیه مستقر در بخش راست رودخانه شده است و به این ترتیب خط مواصلاتی لجیستیک نیرو های روس قطع شده است.

یک حمله روس ؟ رد می شود

اگر روس ها در خرسون شکست بخورند این مسأله بجز یک شکست انسانی، یک شکست روانی نیزبه حساب خواهد آمد. روس ها استفاده از توپخانه خود را کاهش داده‌اند، تنها عملیاتی که هنوز قادر به انجام آن می‌باشند.
روس ها حتی از ریتم شلیک موشک های خود مانند روز های آغاز جنگ خودداری می‌کنند. روس ها در موقعیتی قرار ندارند تا بتوانند دست به یک تهاجم پر شدت، لازم و چشمگیر بزنند، این نیروها برای این عملیات سازماندهی نشده‌اند،بویژه که مرز صد ها کیلومتر از شمال تا جنوب گسترش دارد.


فرامرز دادرس
سی و یکم ماه اوت 2022