اولین شبیه‌ساز ناو هواپیمابر ابداع شد

0
157

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و دفتر تحقیقات جهانی نیروی دریایی آمریکا(ONR Global) در حال توسعه یک برنامه شبیه‌سازی برای آموزش خدمه ناوهای هواپیمابر هستند.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و دفتر تحقیقات جهانی نیروی دریایی با همکاری یکدیگر و با فناوری سه‌بعدی ارتقا یافته، برای اولین بار اجازه می‌دهند تا کنترل کننده‌های پرواز، ناظران، خدمه و ناظران برج مراقبت بدون نیاز به یک ناو واقعی آموزش ببینند و تمرین کنند.

برخی می‌گویند هیچ جایگزینی برای این تجربه وجود ندارد، اما بعضی از شرایط خاص وجود دارد که شبیه‌سازی بسیار مطلوب است.

اگر هیچ‌وقت لحظه پرواز و فرود یک هواپیما یا هلی‌کوپتر را در یک ناو هواپیمابر ندیده‌اید، می‌توان گفت که کمتر چیزی در جهان وجود دارد که به چنین هماهنگی نیاز داشته باشد. هواپیماها مانند یک ارتش کوچک از مورچه‌ها به نظر می‌رسند.

این کار بسیار حساس است، چرا که ارزش هر هواپیما صدها میلیون دلار است و وقوع ناهماهنگی و تصادف می‌تواند خسارت میلیارد دلاری و حتی خسارت جانی به بار بیاورد.

بنابراین این شبیه‌ساز می‌تواند از هر نظر ایده‌آل باشد، زیرا هم به طور دقیق طراحی شده و به شکل واقعی افراد را آموزش و تمرین می‌دهد و هم احتمال وقوع حادثه به صفر می‌رسد.

همچنین تاکنون مجبور بودند حتی برای تمرین یک بخش، تمام بخش‌ها آماده به کار شوند اما با این سیستم دیگر نیاز به چنین کاری نیست و بخش‌های مختلف می‌توانند به طور جداگانه با این شبیه‌ساز به تمرین بپردازند.

این شبیه‌ساز به طور کلی بر سه بخش کنترل اولیه پرواز، صعود و فرود بنا نهاده شده است. به عبارت دیگر، پرسنل با استفاده از این شبیه‌ساز می‌توانند هواپیما را به صورت مجازی اما بسیار نزدیک به واقعیت به پرواز درآورند و سپس بازیابی کنند.

این شبیه‌ساز از صفحه نمایش و هدست واقعیت مجازی و همچنین سیستم‌های ناو، شخصیت‌های هدایت شده کامپیوتری و بازیکنان زنده استفاده می‌کند. این اجازه می‌دهد که سیستم نه تنها یک عملیات عادی را شبیه‌سازی کند، بلکه همچنین طیف وسیعی از سناریوهای اضطراری را در شرایط واقعی به اجرا دربیاورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دریادار “مهدی آکاسم” فرمانده ناو “جرالد آر.فورد” ایالات متحده آمریکا می‌گوید: این واقعا اولین نمونه‌ای است که من از یک شبیه‌ساز واقعی ناو هواپیمابر دیده‌ام. این سیستم واقعا یک نیاز است که سال‌ها بود فقدانش احساس می‌شد. سیستمی که ما بتوانیم بدون صدمه و تلفات جانی و مالی به تربیت دریانوردان و تفنگداران بپردازیم.