اولتیماتوم دولت یونان به پناهجویان شهر پیروس

0
191

دولت یونان به پنج هزار مهاجر و پناهجویی که در شهر بندری پیروس در وضعیت اسف‌باری بسر می‌برند، هشدار داد اگر ظرف دو هفته شهر را داوطلبانه ترک نکنند، به زور متوسل خواهد شد.

نیروهای انتظامی شهر پیروس از پناهجویان و مهاجران خواسته‌اند انتقال به اقامتگاه‌های موقت درون مرزی در دو هفته آینده را بپذیرند، در غیر این صورت ماموران با توسل به‌زور آنان را مجبور به ترک اقامتگاه خواهند کرد.

اکثر پناهجویان تصمیم دارند به راه خود به سوی کشورهای اروپای مرکزی که در اثر بسته شدن مسیر بالکان ناتمام مانده، ادامه دهند.

تشکیل پرونده به کمک کارمندان آلمانی

در این میان، هفت تن از کارمندان اداره‌ مرکزی مهاجرت و پناهجویی آلمان، کار خود را در جزیره‌ لسبوس یونان آغاز کردند.

این کارمندان، به گروه ۳۰ نفره‌ رسیدگی به تقاضای پناهندگی پناهجویان در یونان تعلق دارند که اتحادیه‌ اروپا برای کمک به کادر اداری این کشور اعزام کرده است.

وظیفه‌ این ماموران، تشکیل پرونده برای داوطلبان پناهندگی است. گفته می‌شود اغلب پناهجویانی که در این جزیره بسر می‌برند، تقاضای پناهندگی داده‌اند. تصمیم درباره‌ رد یا قبولی این تقاضاها به عهده‌ کادر یونانی است.

گفته می‌شود در صورتی که “برنامه‌ همکاری پرسنلی یونان با کارمندان اتحادیه‌ اروپا” در این جزیره با موفقیت روبرو شود، طرح‌های مشابهی برای پیاده شدن در چهار جزیره‌ دیگر یونان تنظیم خواهد شد.

“برنامه‌ همکاری پرسنلی یونان با کارمندان اتحادیه‌ اروپا” در چارچوب اجرای توافقنامه‌ اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه طرح‌ریزی شده است. بر اساس این توافقنامه‌ که روز ۲۰ مارس به امضا رسید، یونان اجازه دارد پناهجویانی را که به‌طور غیرقانونی از ترکیه وارد این کشور می‌شوند، به کشور مبدا بازگرداند.

به گزارش دویچه وله؛ این افراد با این‌حال از حق رسیدگی به تقاضای پناهندگی خود در یونان برخوردارند. تنها کسانی که در ترکیه تحت پیگرد هستند، اجازه‌ اقامت در یونان را کسب می‌کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است روز ۱۶ آوریل از اقامتگاه‌های پناهجویان در جزیره‌ لسبوس دیدن ‌کند. واتیکان هم‌چنین اعلام کرد که رهبر کاتولیک‌های جهان در نظر دارد با رئیس جمهور یونان و رهبر کلیسای ارتودکس‌این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.