اورتگاس اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق علیه یک نوکیش مسیحی توسط دولت جمهوری اسلامی را محکوم کرد

0
236

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام دولت جمهوری اسلامی در اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق علیه یک نوکیش مسیحی ایرانی به بهانه نوشیدن شراب توسط او در مراسم مذهبی «عشای ربانی» را محکوم کرد.

مورگان اورتگاس روز جمعه ۲۵ مهر در توئیتر نوشت: «از شنیدن گزارش‌های مربوط به اقدام دولت جمهوری اسلامی در زدن ۸۰ ضربه شلاق به محمدرضا امیدی به دلیل نوشیدن شراب عشای ربانی به شدت ناراحت شده‌ایم. او پیش از این، به دلیل عضویت در یک کلیسای خانگی دو سال زندانی بود. ما این مجازات‌های ناعادلانه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که به همه ایرانیان اجازه دهد آزادانه به باورهای [دینی] خود عمل کنند.»

به گزارش برخی خبرگزاری‌های حقوق بشری، حکم ۸۰ ضربه شلاق محمدرضا (یوهان) امیدی، نوکیش مسیحی اهل رشت که شهریور ماه ۱۳۹۶، به اتهام «شرب خمر» در جلسات عشای ربانی برای او صادر شده بود، صبح روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه در دفتر دادستانی رشت اجرا شد.

این نوکیش مسیحی ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ در جریان برگزاری مراسمی در یک منزل شخصی در رشت توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از مدتی به قید وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. او نهایتا مرداد ماه سال ۹۷ برای سپری کردن دوران محکومیت خود در شهرستان رشت بازداشت و به زندان اوین در تهران منتقل شد.

صدای آمریکا نوشت؛ این نوکیش مسیحی تیر ماه سال ۱۳۹۶ به همراه یوسف ندرخانی، یاسر مسیب زاده، و صاحب فدایی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی» و «ترویج مسیحیت»، به ده سال زندان محکوم شد. این حکم اوایل تیر ماه امسال، با قبول درخواست اعاده دادرسی، به دوسال زندان و دو سال تبعید به شهرستان برازجان در استان بوشهر تغییر کرد.