اوباما نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه را “شرم‌آور” خواند

0
247

متن کامل مصاحبه‌ای که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با مجله آمریکائی Vice انجام داده هنوز منتشر نشده است. با این همه خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که رئیس‌جمهور در فرازی از این مصاحبه عمل سناتورهای جمهوری‌خواه را در نوشتن نامه به مقام‌های ایرانی “شرم‌آور” خوانده است.

صدای آلمان نوشت؛ ‌باراک اوباما این کار را “تقریبا بی‌مثال” دانست و افزود که جمهوری‌خواهان آیت‌الله علی خامنه‌ای را که خودشان او را “دشمن بزرگ” ایالات متحده آمریکا می‌دانند، به بی‌اعتمادی نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا ترغیب کرده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، وی افزود: ««شرمنده‌ام از این کار آنها که نامه‌ای خطاب به آیت‌الله نوشته‌اند، کسی که به ادعای خودشان دشمن خونین ماست، و آن وقت مدعای اصلی‌شان این است که با رییس جمهوری ما توافق نکنید چرا که شما نمی‌توانید به او اطمینان داشته باشید که به این توافق پایبند بماند. این کار بی‌سابقه است».
در این نامه خطاب به مقامات ایرانی آمده است: آنگونه که ما مذاکرات شما با دولت آمریکا را دنبال می کنیم متوجه شده ایم که شما درک درستی درباره سیستم قانون اساسی ما ندارید. هر چیزی که به تصویب کنگره برسد صرفا یک توافق اجرایی است و رئیس جمهور بعدی می تواند تنها با یک حرکت قلم آن را لغو کند و یا کنگره آن را اصلاح کند.