اوباما: مذاکره با ایران را ترک می کنیم اگر اطمینان حاصل نکنیم

0
204

رییس جمهوری آمریکا که این سخن را در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی “سی بی اس” ایراد کرده تصریح نموده است که اگر آمریکا نتواند از خلال یک توافق جامع به تلاش های احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی به موقع پی ببرد و از زمان لازم برای واکنش نشان دادن برخوردار باشد، یعنی اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران، به گفتۀ باراک اوباما، «تقلب بکند»، دولت آمریکا میز مذاکره را ترک خواهد کرد و خواستار توافق با جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری آمریکا، سپس وضعیت پروندۀ اتمی ایران را در حال حاضر اضطراری خواند و گفت که اکنون یک سال است که از مذاکرات آمریکا با ایران بر سر فعالیت‌های هسته ای این کشور می گذرد؛ او تأکید نمود: هر چند در این فاصله دولت ایران به توافقات موقتی ژنو در سال ۲۰۱۳ وفادار بوده، اما، اکنون مذاکرات به مرحلۀ تازه ای رسیده اند؛ در این مرحله، به گفتۀ باراک اوباما، مشکلات پروندۀ اتمی ایران از جنس فنی نیستند؛ مسائل هسته ای ایران، به گفتۀ رییس جمهوری آمریکا، از این پس معطوف به یک ارادۀ سیاسی برای حل این مسائل‌اند.

او همچنین گفت که ماه‌های آینده نشان خواهند داد که آیا رژیم جمهوری اسلامی ایران یک توافق فوق‌العادۀ عاقلانه را در خصوص فعالیت‌های اتمی‌اش خواهد پذیرفت یا نه؟ یعنی، آیا دولت ایران حقیقتاً نشان خواهد داد، چنانکه مدعی است، تنها خواستاریک برنامۀ صلح آمیز اتمی است یا نه؟

در اظهاراتی جدید نیز نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکۀ تلویزیون آمریکایی “سی بی اس” گفت که او هیچ اعتمادی به بازرسی در رژیم‌های تمامیت‌خواه ندارد و به همین دلیل نسبت به توافق اتمی با ایران بدگمان است.