اهدای جایزه حقوق بشر قضات به نسرین ستوده با حضور رئیس جمهور آلمان

0
195

منصوره شجاعی جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان را به نیابت از نسرین ستوده دریافت کرد. ستوده این جایزه را به چهار معترضی که به اعدام محکوم شده‌اند اهدا کرده است. در این مراسم رئیس جمهور آلمان هم حضور داشت.

روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور (هشتم اوت) جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان به‌طور رسمی به نسرین ستوده اهدا شد. منصوره شجاعی، پژوهشگر و فعال حقوق زنان که ساکن هلند است، این جایزه را به نیابت از ستوده دریافت کرد. 

چهارشنبه پیش باربارا استوكینگر و یوآخیم لوبلینگ‌هوف، رئیسان این کانون گفته بودند، ستوده «به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر خود به حقوق بشر و حاكمیت قانون به یک سمبل مدافع حقوق مدنی ایران تبدیل شده است.»

جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان هر سه سال یک بار به شخصیت‌ها یا نهادهایی از دادگستری، دادستانی یا وکلا اعطا می‌شود که برای اجرای عدالت در دستگاه قضایی سلامتی و آزادی‌شخصی خود را به خطر می‌اندازند.

در مراسم اهدای جایزه امسال پیام‌های نسرین ستوده و رضا خندان، همسر او پخش شد و منصوره شجاعی، پژوهشگر و فعال حقوق زنان، امید نوری‌پور، نمایندگان کانون قضات و یک نماینده وزارت خارجه آلمان سخنرانی کردند. 

پیام ستوده

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی برای مراسم اهدا جایزه فرستاده بود. او ضمن سپاسگزاری از این اقدام انجمن آلمانی تاکید کرد که “جامعه مدنی ایران، از جمله خود من” هرگز این‌گونه حمایت اخلاقی از تلاش کنشگران مدنی در ایران را فراموش نخواهیم کرد.

در ادامه پیام آمده است: «می‌خواهم این فرصت کوتاه را غنیمت بشمرم و توجه جامعه جهانی را به آن معترضان زندانی معطوف کنم که حکم اعدام گرفته‌اند. برای این منظور جایزه خود را به امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی و نوید افکاری اهدا می‌کنم.»

دویچه وله گزارش داد؛ ستوده ابراز امیدواری می‌کند که جامعه جهانی در برابر خشونت قضایی جمهوری اسلامی سکوت نکند و فعالانه جلوی اجرای احکام اعدام نامبردگان را بگیرد.