ان‌پی‌آر: جمهوری اسلامی یک پرتاب ماهواره ناموفق دیگر هم داشته

0
197

شبکه ملی رادیوهای آمریکا، ان‌پی‎‌آر گزارش کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند جمهوری اسلامی یک پرتاب ناموفق دیگر برای ارسال ماهواره به مدار زمین داشته است. جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

ان‌پی‌آر، عصر چهارشنبه (ششم فوریه) در گزارشی اختصاصی نوشت: “تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی خمینی در شمال ایران از دومین پرتاب ناموفق ماهواره در این کشور خبر می‌دهند”.

به گزارش ان‌پی‌آر، این تصاویر را امروز یک مرکز تحقیقات ماهواره‌ای در سانفرانسیسکو تهیه کرده و در اختیار این شبکه قرار داده است. تصاویری که در آنها خراش‌هایی بروی یک سکوی پرتاب موشک دیده می‌شود.

کارشناسان شرکت تحقیقات فضایی پلنت در سانفرانسیسکو بر اساس این تصاویر و خراش‌هایی که گفته شده “تازه” هستند نتیجه گرفته‌اند که جمهوری اسلامی یک پرتاب دیگر را تجربه کرده است.

دیوید اشمیرلر، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری در همین رابطه به ان‌پی‌آر گفته: “آنچه در این تصاویر می‌بینم چند اثر سوختگی است که می‌تواند بر شلیک موشک دلالت کند”.

این محقق مرکز میدلبری گفته خراش‌ها و نقاط سوخته شده نشان می‌دهند که “موشک با موفقیت سکوی پرتاب را ترک کرده”. اما جمهوری اسلامی (هنوز) چیزی در ارتباط با این پرتاب اعلام نکرده است.

بر همین اساس هم محققان شرکت پلنت و آقای اشمیرلر نتیجه گرفته‌اند که برای موشک پرتاب شده مشکلی پیش آمده است.

به گزارش بی بی سی؛ “به احتمال زیاد موشک با موفقیت شلیک شده اما نتوانسته ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.”