انگلستان جمهوری اسلامی را به “نرمش” برای رسیدن به توافق اتمی فراخواند

0
144

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجۀ انگلستان، پس از ورود به لوکزامبورگ از جمهوری اسلامی خواست که برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامۀ اتمی این کشور از خود “نرمش” نشان بدهد.

قرار است وزرای امور خارجۀ فرانسه، انگلستان، آلمان امروز بعد از ظهر در حاشیه نشست وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا در لوکزامبورگ با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کنند. پیشتر وزرای امور خارجۀ فرانسه و جمهوری اسلامی گفتگوی دو جانبه ای انجام خواهند داد.

فیلیپ هاموند همچنین گفته است که مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی در حال آغاز شدن است. او ابراز امیدواری کرده است که در این گفتگوها طی هفتۀ آینده پیشرفت هایی صورت بپذیرد.

وزیر امور خارجۀ ایران، محمد جواد ظریف، نیز پیش از ملاقات با همتایان اروپایی اش در لوکزامبورگ گفت که برای رسیدن به توافق دو طرف باید از زیاده خواهی اجتناب کنند. او همچنین با اشاره به برخی اختلافات فنی و سیاسی بر سر پروندۀ اتمی جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند در روزهای آینده به رفع این اختلافات نائل شوند.

در اظهاراتی جداگانه، عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی نیز ابراز امیدواری کرده است که در این مذاکرات توافقاتی دربارۀ “مسائل کلیدی” به دست آید، بی آنکه البته بگوید که منظور او از “مسائل کلیدی” دقیقاً چیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ عباس عراقچی همچنین تکرار کرده است که در صورت نیاز مهلت نهایی مذاکرات هسته ای چند روزی تمدید خواهد شد. او همچنین بعید ندانسته است که وزیر امور خارجۀ آمریکا برای انجام گفتگوهای دوجانبه با همتای ایرانی اش اواخر هفتۀ آینده وارد وین شود.

همزمان حسن روحانی، رییس جمهوری جمهوری اسلامی، گفت که مذاکرات اتمی این کشور با قدرت های جهانی به مرحلۀ حساسی رسیده است. حسن روحانی این مذاکرات را “مسئلۀ همۀ کشور” دانست و ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای اتمی به نتیجۀ قابل قبول و خوشحال کننده برای دولت جمهوری اسلامی منجر شوند.

هفتۀ گذشته وزیر امور خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، گفت که در ملاقات با محمد جواد ظریف خواهد گفت که فرانسه خواستار یک توافق مستحکم و پایدار با جمهوری اسلامی است و توافق مستحکم از نظر فرانسه توافق قابل کنترل و اجرا و در نتیجه بازرسی از تأسیسات جمهوری اسلامی است به طوری که دست یابی دولت تهران به سلاح اتمی امکانپذیر نباشد.