انسداد مرزهای شنگن، ممنوعیت پروازهای اروپایی به ترکیه

0
264

ترکیه برای مصون ماندن از کرونا، تا پنج هفته دیگر مسافری از ۹ کشور اروپایی نمی‌پذیرد. دانمارک، لهستان و جمهوری چک نیز درهای خود را به روی دیگران بستند. کمیسیون اروپا سرگرم بحث درباره نحوه کنترل‌ مرزهای حوزه یوروست.

ترکیه ورود مسافر از ۹ کشور اروپایی را به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا ممنوع کرد. وزیر کشور ترکیه با اعلام این خبر گفت، مرزها برای شهروندان آلمان، فرانسه، اتریش، اسپانیا، بلژیک، دانمارک، نروژ، هلند و سوئد بسته می‌مانند. مسافران کشورهای ثالث نیز که طی ۱۴ روز گذشته در کشورهای نام‌ برده اقامت داشته‌اند، اجازه نخواهند داشت وارد ترکیه شوند. طبق تصمیم دولت، شهروندان خود ترکیه نیز تا اطلاع ثانوی، مجاز نیستند به این کشورها سفر کنند.

لغو پروازها از مبدا کشورهای یاد شده یا به مقصد آنها، پنج هفته ادامه خواهد یافت و ۱۷ آوریل برطرف می‌شود.

بستن مرزهای دانمارک، لهستان و جمهوری چک

دانمارک بر اساس اعلام قبلی، از ظهر شنبه ۱۴ مارس مرز با آلمان را بست و تاکید کرد که تا ۱۳ آوریل، ورود به این کشور صرفا با دلایل خاص میسر خواهد بود. جمهوری چک و لهستان نیز از تصمیم مشابهی خبر دادند. لهستان از اولین ساعت بامداد یکشنبه تا ده روز دیگر (۱۵ تا ۲۵ مارس) عبور و مرور در مرزهای محدوده شنگن را کنترل می‌کند و ورود خارجی‌ها به خاک این کشور با سخت‌گیری زیاد همراه خواهد بود. تردد قطارهای بین‌المللی و فرود پروازهای خارجی در لهستان نیز تا دو هفته لغو شده‌اند.

آلمان هم کنترل رفت و آمدها و پیش از همه در مرز ایالت بادن ورتمبرگ با فرانسه را تشدید کرد. هورست زهوفر، وزیر کشور این تدابیر را رویکردی هماهنگ در اروپا دانست و گفت: «محافظت مردم از خطر ابتلا به ویروس، مستلزم کاهش سفر به اینجا و آنجاست.» زهوفر موفقیت دولت‌های اروپایی در مهار ایپدمی کرونا را نیز در گرو عملکرد واحد دانست. او افزود اگر مسافران به دلیل تشدید کنترل‌ها در مونیخ، به پاریس بروند، هیچ کمکی به مصونیت محدوده شنگن نکرده‌اند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز همراه با “گروه بحران”، در حال بررسی مسائل مرزی اتحادیه اروپاست. خانم فون در لاین در توییتر نوشت‌: «سلامتی مردم و جابجایی به موقع کالاها اهمیت اساسی دارند.»

در نشست “گروه بحران” که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، مسایل تجاری، کمک‌های اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اروپا یک روز پیش‌تر، بستن مرزها یا کنترل‌های مرزی در محدوده شنگن را منتفی دانسته و پیشنهاد کرده بود که در مرزها صرفا معاینات بهداشتی انجام شود. در مقابل، رهبران برخی کشورها از جمله رئیس جمهور فرانسه خواستار تشدید بازرسی‌های مرزی و محدود کردن سفر در محدوده شنگن شده بودند.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد امانوئل مکرون به خانم فون در لاین گفته که تنها در صورت سخت‌گیری‌ می‌توان نظام سلامت حوزه یورو را از گزند کرونا دور نگاه‌ داشت.

به گزارش دویچه وله؛ سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده که اروپا هم اینک به مرکز پاندمی کرونا در سراسر جهان مبدل شده است. تا ظهر شنبه ۱۴ مارس، آزمایش ویروس کرونای سه هزار و ۶۳۱ نفر در آلمان مثبت اعلام شده است. هشت نفر از مبتلایان تاکنون درگذشته‌اند. دو کانون شیوع کرونا در آلمان، ایالت‌های نورد راین وستفالن در غرب و بایرن در جنوب این کشور هستند.